Scania ble Truck of the Year

HANNOVER (MTlogistikk.no): Nå får Scania ytterligere drahjelp i lanseringen og promoteringen av sin nye lastebilserie. På årets IAA ble den nye serien kåret til årets lastebil i Europa, Truck of the Year 2017.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det var en gledestrålende og rørt Scania-sjef, Henrik Henriksson som mottok det berømte troféet fra juryformann Gianenrico Griffini under utstillersammenkomsten på IAA. Kjenner vi ledelsen rett vil utmerkelsen bli brukt for alt hva den er verdt. Lanseringen vil fortsatt pågå i flere måneder.

Klar seier

Bak kåringen av Årets lastebil i Europa står International Truck of the Year (ITOY). Den består av 25 journalister/redaktører som representerer 25 truck- og lastebilmagasiner i sine respektive land. Norsk medlem er Anlegg&Transport/Moderne Transport.

Hvert land har 12 stemmer til rådighet, men ingen kandidat kan gis mer enn 7 stemmer. Det enkelte jury-medlem behøver heller ikke benytte alle 12 disponible stemmer.

Ofte har det vært jevnt under kåringen, men denne gang ble det en klar seier til Scania som fikk 149 poeng. På de neste plassene kom Iveco Stralis XP-NP Range med 90 poeng og deretter kom Mercedes-Benz Actros OM 471 motor med 45 poeng.

Betydningsfulle forbedringer

På grunnlag av regelverket til International Truck of the Year (ITOY), utdeles prisen årlig til den av lastebilene introdusert i løpet av foregående år, som juryen har vurdert som største bidragsyter på området transporteffektivitet, basert på flere viktige kriterier som teknologisk innovasjon, komfort, sikkerhet, kjørbarhet, drivstofforbruk, miljømessig fotavtrykk og totaløkonomi.

Ved å bygge på karaktertrekkene og de teknisk sterke sidene ved nåværende generasjon, har Scania utviklet en ny lastebilgenerasjon som inneholder betydningsfulle forbedringer på avgjørende områder som hytte-aerodynamikk, komfort og ergonomi, kjørbarhet, drivlinje-effektivitet, sikkerhet og forbedret kundeservice.

En personbilaktig kjøreopplevelse

Av de siste drivlinjeforbedringene, ble de automatiserte Opticruise-girkassenes raskere girskift rost av ITOY-juryen. En forbedring som er resultatet av en brems på girkassens mellomaksel.

Mye ros fikk også egenskapene til siste utgave av den sekssylindrede 13-litersmotoren på 500 hk som tilfredsstiller Euro 6-normen med kun SCR (AdBlue) og likevel reduserer drivstofforbruket under mange forskjellige kjøreforhold. En annen nøkkelfaktor ved den nye serien, som ikke bare reduserer CO²-utslippet, men også bidrar til en bærekraftig veitransport, er at alle Scania Euro 6-motorene i den nye generasjonen kan gå på drivstofftypen HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) som potensielt kan redusere CO²-utslippet med opptil 90 prosent.

Scania-sjef Henrik Henriksson (i midten) mottok beviset på at nye Scania er International Truck of the Year fra juryforman Gianenrico Griffini (til venstre). Til høyre står Claes Erixon, sjef for forskning og utvikling hos Scania.

Scanias nye førerhus gir føreren forbedret oversikt takket være en førerplassgeometri som plasserer føreren nærmere frontruten, en større glassflate, et lavere instrumentpanel og A-stolper som ikke virker sikthindrende. Dessuten gir Scanias nye, «top-of-the-range»-hytte, S Cab med flatt gulv, en personbilaktig kjøreopplevelse, noe Truck of the Year-journalistene noterte under en felttest i Sverige nylig.

Scania-en representerer toppnivået

ITOY-juryens medlemmer verdsatte høyt den nye Scania-seriens skreddersydde flåtestyringssystem og service-kontraktene som er basert på erfaringene med to hundre tusen oppkoblede lastebiler i Europa.

Formannen i den internasjonale Truck of the Year-juryen, Gianenrico Griffini, oppsummerte avstemningen slik:

- Med sin nye serie har Scania levert en lastebil i det tunge segmentet som representerer lastebilindustriens toppnivå, og som er i stand til å tilfredsstille ikke bare dagens, men også morgendagens transportbehov.

Tidligere vinnere: 

  • 2016: Iveco Eurocargo
  • 2015: Renault Trucks' T
  • 2014: Volvo FH
  • 2013: Iveco Stralis
  • 2012: Mercedes-Benz Actros
  • 2011: Mercedes-Benz Atego
  • 2010: Scania R
  • 2009: Mercedes-Benz Actros
  • 2008: MAN TG Series
  • 2007: DAF XF 105
  • 2006: MAN TGL
  • 2005: Scania R Series
  • 2004: Mercedes-Benz Actros
  • 2003: Iveco Stralis
  • 2002: DAF LF
  • 2001: MAN TG-A
  • 2000: Volvo FH Series
  • 1999: Mercedes-Benz Atego
  • 1998: DAF 95XF
  • 1997: Mercedes-Benz Actros
  • 1996: Scania 4 Series
  • 1995: MAN F2000
  • 1994: Volvo FH Series
  • 1993: Iveco EuroTech
  • 1992: Iveco Eurocargo
  • 1991: Renault AE Magnum
  • 1990: Mercedes Benz SK
  • 1989: Scania 3 Series
  • 1988: DAF 95
  • 1987:  MAN F90
  • 1986: Volvo FL Series
  • 1985: Mercedes-Benz LN2
  • 1984: Volvo F10
  • 1983: Renault G260/290
  • 1982: Ford Cargo
  • 1981: Leyland T45
  • 1980: MAN 321
  • 1979: Volvo F7
  • 1978: MAN 280
  • 1977: Seddon Atkinson 200
Powered by Labrador CMS