Lars R. Kristiansen og Harald Mohn i Lerka Eiendom ser ingen grunn til at yielden på sentrale logistikkeiendommer skal være høyere i Danmark enn i Sverige og Norge.

Satser 100 mill. på logistikk

Lerka Eiendom har satset 100 millioner kroner i egenkapital i tre logistikkprosjekter i Danmark.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er gjennom tre prosjekter tilrettelagt av Pareto Project Finance at Lars R. Kristiansen og Harald Mohn nå satser tungt på dansk logistikk rett utenfor København.

Deres selskap Lerka Eiendom har tidligere kjøpt 50 prosent av Top Toys logistikksenter i Ventrupparken sammen med Stokke-familien (25 prosent hver).

Kjøper av PostNord

Nå har de nettopp kjøpt 40 prosent av PostNords nye lagerhotell og pakketerminal i Køge. Også her fikk de med seg Stokke-familien som tok 50 prosent av prosjektet. I Køge bygges det nå et tredjeparts logistikksenter på 31.000 kvadratmeter og en ny pakke- og godsterminal på 25.000 kvadratmeter. Lerka Eiendom er også i ferd med å investere i et tredje prosjekt i Danmark med utvikling av 27.000 kvadratmeter logistikkeiendom.

Den samlede prosjektverdien er på 530 millioner kroner. Totalt satser Lerka Eiendom 100 millioner kroner i egenkapital i prosjektene.

Tungt inn i Danmark

Kristiansen gir følgende forklaring til Estate Nyheter på hvorfor det satses så tungt i Danmark:

– Det er veldig gode nøkkeltall i prosjektene som er i et umodent marked med gunstige vilkår. Vi har også lave fundings-kostnader, noe som gir oss en fantastisk yield spread på 500 punkter, sier Kristiansen.

– Yielden er høyere enn i Norge, fundingkostnadene er lavere og husleien er lavere. Det gir mindre risiko. Det er også gode beliggenheter, rett ved næringsområdet i København hvor det skjer mye, sier Harald Mohn.

Logistikkområdet ligger rett ved både motorvei, tog og har gode kommunikasjonsmuligheter. Lars R. Kristiansen tror dansk logistikk vil reprises i tiden fremover.

– Det er ingen grunn til at det skal være rimeligere med logistikkeiendommer i Danmark enn i Sverige og Norge. Det er dessuten mangel på store og effektive logistikkbygg rundt København, sier Kristiansen.

Powered by Labrador CMS