Et mer slagkraftig havne-Norge gjennom å samhandle. Markedssjef Kirsti Østensjø og havnedirektør Einar M. Hjorthol i Trondheim Havn er med i den nye interesseorganisasjonen, Norske Havner. Foto: Per Dagfinn Wolden

Samles til ett havne-rike

En ny slagkraftig havne-arena er etablert etter at havne-Norge er samlet til ett rike gjennom interesseorganisasjonen Norske Havner.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I nærmere to år har norske offentlige havner vurdert hvordan havnene kan samles for å øke innflytelse og påvirkning i interessepolitikken, og styrke det faglige samarbeidet i havne-Norge til det beste for sjøtransporten.

Arbeidet har resultert i at bransjeorganisasjonen Norske Havner nå stiftes som en frittstående, medlemsstyrt interesseorganisasjon.

Norske Havner vil ha et sterkt fokus på havnenes rammebetingelser, herunder aktivt arbeid inn mot Nasjonal transportplan.

Slagkraftig medlemsskap

Trondheim Havn, Bergen og omland Havnevesen, Stavangerregionen Havn, Moss Havn, Grenland Havn, Karmsund Havn, Nord-Trøndelag Havn, Narvik Havn, Lyngdal Havnevesen, Bremanger Hamn og Harstad Havn er blant havnene som går inn i den nye foreningen.

Ifølge en pressemelding har havnene stor tro på at en sterk felles bransjeforening vil styrke norske havners synlighet, konkurranseevne, utvikling, og politiske påvirkningsmulighet. Spesielt i aktuelle havnesaker som miljøproblematikk og arbeid med flytting av gods fra vei til sjø, vil Norske Havner være en viktig arena for medlemmene, både gjennom tilrettelegging av faglig samarbeid på tvers av havnene, og gjennom interessepolitisk arbeid.

Powered by Labrador CMS