- Jeg er skuffet over at jeg ikke har klart å etablere et bedre samarbeid med styreleder, sa Einar Hjorthol da han meddelte sin avskjed på allmøtet i Trondheim Havn.Foto: Per Dagfinn Wolden

Samarbeidsproblemer i havne-Norge

To havnedirektører i Trondheim Havn har sagt opp på grunn av samarbeidsproblemer med styreleder Otto Frøseth.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange spør seg hvorfor Einar Hjorthol nylig sluttet i jobben som havnedirektør etter 15 måneder.

Går det politikk i styringen av norske havner? Er spørsmål som ligger på manges lepper.

Både Einar Hjorthol og Wollert Krohn-Hansen bekrefter at de sa opp jobben som havnedirektør i Trondheim havn på grunn av styreleder Otto Frøseth.

- Jeg er skuffet over at jeg ikke har klart å etablere et bedre samarbeid med styreleder, sa Hjorthol da han meddelte sin avskjed på allmøtet i havnen nylig.

Samarbeid løfter sjøveien

Hjorthol har uttalt til Transport Inside at transport- og logistikkutfordringene løses kun i samarbeidets ånd.

Mange synes det er tris at en positiv og initiativ aktør for havne- og logistikk-Norge har sagt takk for seg grunnet samarbeidsproblemer.

Han er opptatt av å forstå vareeiers behov og utfordringer, og skape en arena som fremmer sjøtransporten som transportløsning.

– Gjennom samarbeid skal vi gjøre sjøtransporten til den mest attraktive transportformen, understreker Hjorthol.

Han er ikke i tvil om at en bred samarbeidsarena hvor det kan skapes gode relasjoner er et viktig ledd i å nå Trondheim Havns fremste mål om å øke gods over på sjø.

Han mener det er mulig å skape vekst for sjøtransporten gjennom tett dialog med aktørene og god tilrettelegging av infrastruktur og havnetjenester. 

For teknologen og sivilingeniøren Hjorthol er både miljø og infrastruktur sentrale tema. Han hadde stor tro på at han kunne styre Trondheim Havn trygt gjennom et krevende og spennende farvann på en trygg og ikke minst nytenkende måte. Med stor kløkt og gjennomføringsevne hadde han tenkt å balansere kommersielle og samfunnsmessige hensyn.

– Det er viktig å se framover og dyrke relasjoner. God utnyttelse av eksisterende havnefasiliteter og utvikling av nye er av største viktighet, uttalte Hjorthol til Transport Inside.

Han viste til blant annet det pågående prosjektarbeidet knyttet til havnearealene på Orkanger, Verdal og Fiborgtangen.

Han roser Kystalliansen for arbeidet med å få transportert fersk fisk fra Trøndelagskysten til kontinentet.

– Returgods og retningsbalanse er selvfølgelig utfordringer. Men regularitet er minst like viktig, ifølge Hjorthol.

Avviser kritikk

Otto Frøseth avviser kritikken fra de to havnedirektørene.

– Uttalelsene må stå for deres regning. Det har ikke kommet signaler fra noen av dem om at de har samarbeidsproblemer med meg. Det er svært overraskende. Etter hvert styremøte har vi en gjennomgang mellom styreleder og direktør. Ingen av dem har tatt opp dette med meg. Jeg kjenner meg ikke igjen i at det skal ha vært samarbeidsproblemer mellom meg og havnedirektørene, sier Frøseth.

Frøseth er i dag direktør for venturevirksomheten i det statlige investeringsselskapet Investinor AS.

Måtte gå

Inge Tangerås ble tidligere i år sparket som havnedirektør i Bergen på grunn av brudd på etiske standarder. Nå vil han bli sjef for Oslo havn.

Stillingen som havnedirektør i Oslo har stått ubemannet siden den tidligere havnedirektøren, Anne Sigrid Hamran, i våres søkte og fikk en ny stilling som mobilitetssjef i byrådsavdelingen for miljø og samferdsel.

I tillegg til Tangerås har 47 andre søkt på stillingen som havnedirektør. Blant søkerne er også havnesjefene i Arendal og Bodø, lederen for «Bilfritt Byliv» i bymiljøetaten; Hans Edvardsen, to i dagens ledergruppe ved Oslo havn; trafikkdirektør Einar Marthinussen og miljøsjef Heidi Neilson og senterleder ved Paleet kjøpesenter og ildsjel rundt byutvikling i sentrum; Øystein Aurlien.

Ib Thomsen, Fremskrittspartiets innpisker på Stortinget, og Kristin Vinje, som tidligere var både finansbyråd og medlem av havnestyret i Oslo er også blant søkerne.

I alt har 41 menn og 7 kvinner søkt på jobben. To av dem er unntatt offentlighet.

— Vi er nå godt i gang med prosessen med å finne en ny havnedirektør og har startet med å intervjue de kandidatene vi mener er aktuelle. Det er foreløpig ikke mulig for meg å si når en ny havnedirektør vil være på plass, sier kommunikasjonsrådgiver i Oslo havn, Trude Thingelstad.

Inntil ny havnedirektør er på plass vil fungerende havnedirektør Åsa Ness fortsette i stillingen.

Powered by Labrador CMS