Polen – Europas nye transportnav

I Polen finnes det flere Scania lastebiler enn i noe annet europeisk land. Scanias adm. direktør i Polen, Kjell Örtengren, sier til Scania World at han ser både potensiale og knivskarp konkurranse.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I de siste fem årene har Polen utviklet seg til Europas fremste transportsentrum. EU-statistikk høsten 2012 viser at 21% av alle internasjonale transporter i Europa skjer med polskregistrerte biler.

Mange transportører flyttet til Polen

- Polen er en overlegen ener på området, og det har resultert i at mange store transportselskap har flyttet virksomheten til landet, for eksempel nederlenderne som tidligere var hjemmehørende i transportnasjon nummen én. I tillegg har også flere polske selskap vokst innen transportnæringen, sier Ørtengren.

Han understreker at veksten ikke kun skyldes lavere sjåførkostnader. Selv om lønns- og skatteutgiftene er relativt lave og gjør det rimeligere å drive i Polen, er også befolkningen velutdannet, sier Ørtengren. Dessuten ligger Polen sentralt, noe som betyr mye når land som Russland og Ukraina integreres i den europeiske økonomien. En av Polens store fordeler ellers er det høye innbyggertallet på 40 mill. Denne befolkningen trenger i seg selv et stort distribusjonsapparat.

Mange Scania lastebiler

I Polen er det registrert 68.500 lastebiler med Scania i grillen. De fleste er bruktimporterte, og halvparten er over 10 år gamle.

Norsk Scania er en relativt sett beskjeden eksportør av bruktbiler til Polen. Av et lite antall årlig, er spesielt lastebiler med komprimeringsaggregater etterspurt.

Scania-organisasjonen i Polen omfatter 35 verksteder (23 egne), 9 salgskontorer (7 egne) og totalt 524 ansatte. Etableringen i Polen skjedde i 1995, og hovedkontoret er i Warszawa.

 

 

 

   

 

 

Powered by Labrador CMS