«Matvaretoget» gir 13.000 færre vogntog på veiene.
«Matvaretoget» gir 13.000 færre vogntog på veiene.

Pizza og Cola på skinner

Asko og Norgesgruppen skal sende pizza og Coca-Cola på Nordlandsbanen.

Matvaregrossisten inngår unikt samarbeid med fraktselskaper og oppdrettsfirma om godstransport på skinner.

«Matvaretoget» gir 13.000 færre vogntog på veiene.

Ifølge pressemeldingen skal ASKO Midt–Norges varetransport fra Trondheim til Bodø flyttes fra vei til tog.

Det er konsekvensen av et prosjekt selskapene ASKO, CargoNet, Meyership og Nova Sea har jobbet med i flere måneder.

Et «næringsmiddeltog» på Nordlandsbanen med daglige stopp i Mosjøen vil gjenopprette et daglig godstogtilbud i Sør- og Midt-Helgeland.

For Mo i Rana, Fauske og Bodø vil den totale godstogkapasiteten øke med 50 prosent. De ekstra togavgangene starter 1. april 2020.

Selv om hovedtraséen er Trondheim – Bodø tur/retur, har CargoNet også mulighet for å kjøre godset helt til Oslo.

Stor miljøgevinst

- For Nordlandsbanen alene utgjør dette en årlig reduksjon på mer enn 6000 tonn CO₂. I tillegg reduseres belastningen på veinettet og det blir tryggere for dem som kjører bil, sier en fornøyd adm. direktør i CargoNet, Erik Røhne. 

- Selv om hovedtraséen er Trondheim – Bodø tur/retur, har CargoNet også mulighet for å kjøre godset helt til Oslo, sier adm. direktør Erik Røhne i CargoNet. Foto: Per Dagfinn Wolden Foto: Per Dagfinn Wolden

I dag går det daglig to godstog mellom Trondheim og Bodø. Med det nye samarbeidet blir det tre.

– Det er veldig positivt. Det gjør at vi greier å opprettholde stoppmønsteret som har vært ganske tynt eksempelvis til Mosjøen, sier Røhne.

Han mener dette står som et viktig bevis på at vareeiere nå går foran og har ambisjoner for bærekraftig frakt.

Røhne erkjenner at det har vært en tøff periode i bransjen. Senest i fjor var det en frykt for at veiene skulle bli oversvømt av vogntog.

– Det er viktig at vi nå kan øke vår aktivitet og omsetning. I tillegg er det viktig for våre ansatte å se at etter mange år med tunge tak og nedbygging, så greier vi å snu trenden. Fokus fremover vil være vekst, sier adm. direktør Elnar Holmen i Bodøregionens Utviklingsselskap til NRK.

– At CargoNet har økt med flere avganger er svært gledelig. Neste skritt blir å få på plass en ny containerute til sjøs. Da fjerner man ytterlig 25.000 trailere fra vegene våre årlig. Dette er en gledens dag, sier han.

– Dette er bare unikt, sier markedssjef Robert Jakobsen i Meyership.

– Unikt

Markedssjef Robert Jakobsen i Meyership sier til NRK at prosjektet er «helt unikt» og at det har stor miljøgevinst. 

– Dette er et eget «næringsmiddeltog» som går fra Trondheim til Mosjøen, Mo i Rana, Fauske og Bodø, og hvor varene blir distribuert. Så lastes trallene opp med fisk på kysten, og dette blir transportert ned til Oslo igjen for videre eksport. Så laster vi da matvarer fra Oslo til Trondheim, og nye matvarer fra Trondheim og opp til Helgeland, sier Jakobsen og understreker at 26 vogntog mellom nord og sør, tur/retur, flyttes fra vei til bane hver dag med dette prosjektet.

Til toppen