Sales Manager Bente Hetland i NCL viser stolt fram containerskipet Rumba som anløper Karmsund Havn.

Oppruster containerflåten

NCL styrker den europeiske containerflåten og møter en voksende etterspørsel av frysetransport.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Rederiet har lenge ønsket å tilby reefercontainere og har derfor utvidet containerflåten med nye frysecontainere.

- Disse er allerede levert og kommet godt inn i operasjonen vår, sier salgssjef Bente Hetland i NCL.

Temperert containertransport

Tilbudet gjelder europeisk containertransport til og fra Norge. Containerne er 45’ fots containere, en størrelse som tilsvarer en fulload med 33 europaller. 45’ reefer containere passer for ferskvarer med behov for temperatur mellom -30 og +30 grader. Containeren kan dermed reguleres som frys, kjølt eller varm luft som gir stor fleksibilitet for varer som skal fraktes. Containeren plugges på elektrisitet ombord skipene og på kai ved lossing.

- Vi ser mange ulike varegrupper av ferskvarer som benytter denne type containere. Og har fått spesielt mange henvendelser fra aktører som driver med planter, fisk, frukt og grønnsaker. Det er nok fordi disse varegruppene egner seg godt for denne transportformen. Varegrupper som drikkevarer, meieriprodukter og medisiner passer også, sier Hetland, som ser frem til utvidet service for nye og eksisterende kunder.

Reefercontainere til Belgia

I slutten av juli gikk de første containerne fra Ålesund til Belgia med containerskipet Concordia. NCL tilbyr denne transporten mellom BeNeLux-Norge. Så langt er tilbudet godt mottatt i markedet.

- Etterspørselen etter dette shortsea-produktet øker, og vareeiere er svært positive til å ha enda større muligheter til å bruke sjøtransport, forteller Hetland.

Powered by Labrador CMS