I bildematerialet som følger med nyheten fra AutoStore, ser selskapet for seg små mikrolagre i tilknytning til store butikker, som dermed kan ha flere varer lett og raskt tilgjengelig.
I bildematerialet som følger med nyheten fra AutoStore, ser selskapet for seg små mikrolagre i tilknytning til store butikker, som dermed kan ha flere varer lett og raskt tilgjengelig.

Nytt bruksområde for AutoStore

Retter dagens robotlagerstystem inn mot detaljhandelen, og skal ta steget helt fram til butikkene.

– AutoStore systemet kan levere en fleksibilitet og en skalerbarhet som kan brukes gjennom hele den logistiske prosessen varehandelen består av, sier Karl Johan Lier, administrerende direktør i AutoStore.

Konseptet til AutoStore har vært å kunne lagre mange varer på et lite område, og likevel ha alle varer lett tilgjengelig. Det har fungert godt på store lagre, men nå er tanken at det kan fungere like godt i mindre skala. 

AutoStore satser nå på micro fullfulment, som først og fremst innebærer mindre lagre nærmere utsalgsstedet. For eksempel kan en sportsbutikk ha langt flere varer tilgjengelig i butikken, gjennom å ha et lite AutoStore-anlegg i stedet for et tradisjonelt butikklager. 

AutoStore ønsker gjennom dette å ta ytterligere del i den teknologiske og digitale utviklingen i varehandelen, heter det i pressemeldingen fra selskapet.

– AutoStore systemet kan levere en fleksibilitet og en skalerbarhet som kan brukes gjennom hele den logistiske prosessen varehandelen består av – enten det er online, i en vanlig butikk eller på et varelager. Kort sagt vil vi kunne bidra til en mer effektiv og målrettet drift, sier Karl Johan Lier, administrerende direktør i AutoStore.

Ifølge Lier er utviklingen drevet av at forbrukerne ønsker flere valg når de handler, og man er oftere villige til å endre kjøpsmønster hvis man får mer for pengene, får bedre service eller opplever en mer sømløs handel

– For å bli konkurransedyktige må både handelen og merkevarene effektivisere driften, de må være tilgjengelige i flere salgskanaler og varene må kunne leveres mer eller mindre umiddelbart, sier Lier.

Han mener vi globalt kommer til å se store endringer i måten butikker, kjeder, kjøpesentre og netthandelen er organisert.

– Micro fulfillment representerer en av de største utfordringene for varehandelen. Har ikke kunden varen umiddelbart, så kjøper man det et annet sted eller man kjøper et annet produkt. Å håndtere forbruksvarer og dagligvarer fra regionale distribusjonssentre imøtekommer ikke kundenes behov og forventninger. Man trenger helt enkelt nye systemer.

AutoStore Systemts har satt opp lagre over hele verden. Blant kundene finner vi både Siemens, Puma, ASDA og Boozt.com. I Norge er blant annet Komplett.no og XXL kunder. Når selskapet nå annonserer at de ønsker å bruke sin teknologi helt frem til butikkene og kjedene tror Lier pågangen blir stor.

– Vårt system av roboter er godt rustet til å håndtere de endringene vi kommer til å se over hele verden. Butikk, transport, lager og alt annet av logistikk vil kunne kobles sammen på ulike måter. Behovene vil variere, og jeg mener helt oppriktig at vi har det beste systemet for å møte markedets forventninger.

Til toppen