Bjørn Tore Orvik og Kristin Nordal fra Yara mottok prisen onsdag kveld. Foto: Kristoffer Myhre.
Bjørn Tore Orvik og Kristin Nordal fra Yara mottok prisen onsdag kveld. Foto: Kristoffer Myhre.

Ny pris til Yara Birkeland

Yara og Kongsberg Gruppen vant Næringslivets Klimapris for å utvikle verdens første utslippsfrie og selvkjørende containerskip.

 NHO, NTNU og ZERO, som står bak prisen, har med andre ord sett det samme som juryen i Moderne Transport-prisen har sett, nemlig at Yara Birkeland er et unikt, høyteknologisk og miljøvennlig prosjekt. 

Les også: Moderne Transport-prisen til Bjørn Tore Orvik

Bjørn Tore Orvik, prosjekteier for Yara Birkeland, mottok prisen på vegne av Yara under Zerokonferansen onsdag kveld.

– Å motta denne prisen betyr mye for oss. Prosjektet Yara Birkeland viser hva man kan få til med samarbeid om klimaløsninger. I Yara har vi som mål å mette jordas befolkning mens vi ivaretar klima og miljø. Derfor ser vi etter nye og smarte løsninger i alle ledd, og denne prisen inspirerer oss til å finne opp flere løsninger og konsepter som vil gjøre matproduksjon mer effektivt og bærekraftig, sier Orvik.

Miljøstiftelsen ZERO mottok hele tjue nominasjoner til Næringslivets klimapris fordelt på atten ulike tiltak.

Tegning Yara Birkeland ved kai på Herøya, der containere lastes og losses automatisk om bord i det autonome skipet.

Yara og Kongsberg Gruppen vant prisen for å ha utviklet verdens første elektriske og selvkjørende containerskip. I følge juryen vil Yara Birkeland bidra til å fjerne utslipp ved å flytte transport fra vei til sjø, og i tillegg muliggjøre nye forretningsmodeller og kommersialisering av teknologi som bidrar direkte til utslippskutt.

Fra 2020 vil Yara Birkeland gå i rute mellom Yaras gjødselfabrikk i Porsgrunn og havnene i Larvik og Brevik, og erstatte hele 40 000 turer med dieseldreven lastebiltransport hvert år.

Næringslivets klimapris deles ut for femte gang i år og er et samarbeid mellom NHO, NTNU og ZERO. 

Fakta Yara Birkeland:

  • Det er verdens første utslippsfrie og selvkjørende containerskip og skal erstatte dagens lastebiltransport av gjødsel.
  • Skipet bygges av det norske Verftet Vard, et ledende selskap innen design og bygging av spesialfartøy.
  • Selskapet Kongsberg har ansvaret teknologien og for alt av utstyr som er nødvendig for at skipsferden skal bli autonom.
  • Det skal sjøsettes i 2020 og være selvgående innen 2022. 
Til toppen