Nye DAF CF og DAF XF. Foto: DAF

Ny generasjon DAF-lastebiler

DAF har lansert nye generasjoner av CF- og XF-lastebiler, med motortekniske innovasjoner, nye drivlinjer og forbedret aerodynamikk. De skal ha opp til sju prosent lavere drivstofforbruk enn forgjengeren.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De nye generasjonene av CF og XF, som ble presentert på The Commercial Vehicle Show i Birmingham 25. april, veier også mindre og har dermed høyere nyttelast.

- Med utgangspunkt i det fantastiske renomeet for drivstoffeffektivitet, driftssikkerhet og sjåførkomfort som den nåværende Euro 6-serien har bygget, har DAF utviklet en ny generasjon lastebiler, sier adm. direktør Preston Feight i DAF Trucks.

De nye lastebilene skal gå i produksjon sommeren 2017, opplyser DAF i en pressemelding.

Nye MX-motorer

Luft-transporten i Paccar MX-motorene er videreutviklet ved å ta i bruk en ny turbolader, et nytt EGR-system og en ny ventilaktiveringsteknikk. Temperatureffektiviteten skal være forbedret ved utviklingen av en nytt forbrenningssystem som blant annet omfatter nye stempler og innsprøytingsdyser, mens motoren arbeider med et høyere kompresjonsforhold.

Et av nøkkelelementene under utviklingen av de nye drivlinjene, var å redusere motorturtallet. Det maksimale dreiemomentet i Paccar MX-11 og MX-13 er økt. Toppmodellen er 390 kW (530 hk)- versjonen av MX-13 som leverer 2600 Nm ved 1000 o/min.

Drivlinje

Nye DAF CF og DAF XF. Foto: DAF

Bakakslene er videreutviklet, og utvekslinger ned til 2,05:1 kan velges til kjøring med cruisehastighet på 85 km/t ved 1000 til 1040 o/min, avhengig av drivlinjespesifikasjonene. De nye generasjonen av bakakseldifferensialer har en ny kron- og spisshjulskonstruksjon som har til formål å sikre maksimal effektivitet og minimal støy.

Bruk av oljer med lav viskositet og lavere oljenivåer i bakaslene skal også bidra til økt brennstoffeffektivitet. Det samme gjelder bruk av lavfriksjonsnav.

Den nyeste generasjonen automatiserte Traxon girkasser er standard i nye CF og nye XF. De leveres som standard med tolv trinn og med 16 trinn som ekstrautstyr. Lavere friksjonstap og raskere oppgiringer skal bidra til lavest mulig drivstofforbruk.

Forbedret motorbrems

Nye CF og XF har også helt nye elektriske og elektroniske systemer. De har en helt ny styringsenhet som skal gjøre drivlinjen mest mulig effektiv. Sammen med en integrert fartspilot (PCC) og en økonomisk rullefunksjon (Ecoroll) beregnes moment og hastighet som er tilstrekkelig for å drive bilen over en bakketopp innen et gitt hastighetsintervall på cruisekontrollen.

Motorbremsen fra Paccar er også forbedret. Den maksimale bremsekraften for MX-11 er økt fra 320 til 340 kW. Forbedringen av bremsekraft er, ifølge DAF, forbedret med 20 prosent i intervallet 1000 til 1500 o/min.

Den maksimale bremsekraften for MX-13 er 360 kW. I intervallet 1200 til 1500 o/min er bremsekraften økt med opp til 30 prosent.

Mindre luftmotstand

Det er ny solkjerm på lastebilene som skal gi forbedret aerodynamikk. På nye XF er det skjermforlengere og aerodynamiske kanaler bak radiatoren. Dette skal være med på å gi best mulig luftflyt rundt hele lastebilen - til og med i motorrommet. Radiatorfester og festene mellom chassiset og førerhuset er også utformet med liten luftmotstand som et av målene.

De nye lastebilene har et mer kompakt avgassystem. Dette skal gi mer plass på chassiset til f.eks. større drivstoff-tank, kompressorer, verktøykasser eller støttebein.

Serviceintervallene kan forlenges fra 150.000 til 200.000 km. Rensing av det nye eksosanlegget har intervall på 500.000 km.

Flåtestyringen, DAF Connect, gir sjåføren det som trengs å vite om kjøringen. Funksjonen «Live Fleet View» gir detaljer om kjøringen til kjørekontoret. Sjåføren kan også definere alarmer som gir ham/henne beskjed dersom f.eks. hastighet, rute eller drivstofforbruk er utenfor et forventet område.

DAF kan komme med spesialtilpassede anbefalinger via DAF Connect til sjåfør/eier om når reparasjoner og servicer kan gjennomføres for å sikre minst mulig ståtid.

Interiør

Nye CF og XF har flere forbedrinfer for økt sjåførkomfort: De har nytt interiør, nytt klimaanlegg, ny Exclusive Line-versjon og oppgradert utforming av dashbordet.

Det er nye farger på dashbord, seter, gardiner, madrasser og bakvegg. I XF-lastebilen gir designelementer av fargen «Piano Black» på dashbord og bakvegg et særpreg. XF Super Space Cab er fortsatt det største førerhuset på markedet, ifølge DAF, med et samlet volum på 12,6 kubikkmeter.

Det nye klimareguleringssystemet (HVAC) i førerhuset er med på å senke forbruket av drivstoff. Det nye intelligente systemet skal være bedre enn forgjengeren på å holde riktig temperatur og fuktighet i førerhuset og samtidig være energisparende. Til varme ved pauser, brukes overskuddsvarme fra motoren. Klimaannlegget kan også betjenes fra bakveggen.

Exclusive Line

Den nye Exclusive Line er toppnivået av ekstrautstyr og komfort både på nye CF og XF. Exclusive Line kjennetegnes ved conjakk-fargede detaljer i førerhuset og skinnratt.

Instrumentpanelet er redesignet med nye skrifttyper for å gi et mer moderne og attraktivt utseende samt for å bedre lesbarheten. Funksjonene i panelet er også forbedret, skal vi tro DAF. Det omfatter nå også en fartsskriverdel.

Samtlige hastighetsrelaterte funksjoner er nå gruppert på den høyre siden av rattet.

DAF har også gjort forandringer i det utvendige designet med nye detaljer i støtfanger, grill, solskjerm og DAF-logo.

Produksjonsstart

Produksjonen av den nye generasjonen starter sommeren 2017. Dette gjelder konfigurasjonene 4x2 trekkvogn (FT) og lastebil (FA), 6x2 trekkvogn FTG og FTP med pusheraksel samt 6x2 lastebil med enkeltmontert boggieaksel (FAR). De øvrige modellene får produksjonsstart etter sommeren.

- Vi har gjort markedets beste lastebiler enda bedre. Ved å bygge videre på nåværende CF og XF har vi nok en gang tatt viktige skritt for å forbedre effektiviteten, driftssikkerheten og sjåførkomforten, sier Preston Feight.

Powered by Labrador CMS