Moss Havn går for å bli en fossilfri havn - og satser både på elsykler, gassdrevet lastebil og landstrøm.  Sistnevnte skal være på plass om et år, forteller havnesjef Øystein Høsteland Sundby. Foto: Moss Havn.
Moss Havn går for å bli en fossilfri havn - og satser både på elsykler, gassdrevet lastebil og landstrøm. Sistnevnte skal være på plass om et år, forteller havnesjef Øystein Høsteland Sundby. Foto: Moss Havn.

Ny gassdrevet lastebil på plass

Moss Havn satser miljøvennlig - både for skip og kjøretøy

Moss Havn har kjøpt inn en ny gassdrevet lastebil. Denne føyer seg inn i rekken av fossilfrie kjøretøy på havna, opplyser Moss Havn på sine nettsider.

- Vi er svært glade for å ha fått på plass denne lastebilen. Vi kjører mange korte strekninger her nede på havna, og mye frem og tilbake. Denne lastebilen passer perfekt til vårt bruk, sier Havnesjef Øystein Høsteland Sundby.

Reduserer utslipp

Ifølge produsenten skal disse bilene redusere utslipp sammenlignet med diesel Euro VI-standarden: 95 prosent mindre partikler, 25  til 70 prosent mindre nitrogenoksider, og inntil -15 prosent mindre CO2-utslipp. Brukes biogass -- 95 prosent mindre.

Miljø i fokus

Moss Havn KF er inne i en prosess for å elektrifisere alle kjøretøyene som er i arbeid på havna. Allerede er det kjøpt inn elbiler, elsykler og elektriske trucker.

- Det er viktig for oss å jobbe mot en fossilfri retning. Våre biler er i sving hver dag, og derfor ønsker vi en miljøvennlig kjøretøypark her i Moss Havn, fortsetter Sundby.

Landstrøm om et år

Tidligere i år fikk Moss Havn også tildelt støtte fra Enova til å etablere landstrøm. Det er store miljøgevinster som oppnås, når skipene som legger til kai i Moss Havn, kobles på landstrøm. Landstrøm er den teknologien som har størst effekt for å redusere utslipp ved landligge, opplyser havna.

I løpet av et drøyt år vil alle skip som legger til kai i Moss Havn kunne koble seg til landstrøm.

Til toppen