SUKSESS: Flixbus fraktet i fjor 100.000 reisende daglig fra 1700 destinasjoner og 27 land i hele Europa.
SUKSESS: Flixbus fraktet i fjor 100.000 reisende daglig fra 1700 destinasjoner og 27 land i hele Europa.

Ny æra for ekspressbussen?

ERLING SÆTHER: Denne gangen kommer en busshistorie – en historie jeg har vært sterkt involvert i.

Om artikkelserien:

ERLING SÆTHER: er en nestor i norsk
transport- og logistikkbransjen. I fjor gikk
han av som næringspolitisk direktør i NHO, og har sammen med Hans Kristian Haram, Roger Kormeseth og Geir Berg startet selskapet Flowchange.
Sæther tar i hver utgave av Moderne Transport opp et aktuelt tema og belyse det fra sitt ståsted.

Du finner artiklene til Sæther her.

Erling Sæther, Flowchange. Bilde: www.gudim.no

For tretti år siden ble NOR-WAY Bussekspress lansert med 22 ruter. Ti år etter var det et femtitalls ruter som dekket hele landet og flere utenlandske destinasjoner. NOR-WAY er høyst oppegående fortsatt til tross for sterk priskonkurranse etter at busstrafikken ble fullstendig liberalisert på 90-tallet. Nå er det flere konkurrenter som kjører ekspressbuss. Du kan eksempelvis velge blant busstilbud mellom Kristiansand og Oslo eller Oslo-Gøteborg nesten hver time.

Likevel har det blitt tungt å drive lønnsomt på flere destinasjoner. Bjørn Kjos med Norwegian har fullstendig revolusjonert reisemarkedet over lange distanser.

Spennende gründere

Så skjer det noe spennende. Unge gründere i München lanserer Flixbus.

Forretningsmodellen er omtrent som den vi valgte i NOR-WAY. Busstandard og servicetilbud fastsettes sentralt og deretter inngås avtaler med lokale busselskaper som utfører transporten. Flixbus eier ikke bussene selv, men de eier markedet. Det nye er at Flixbus er mer et IT-teknologiselskap enn et busselskap. De utvikler innovative løsninger for effektiv kundekommunikasjon. Det er mer et IT-selskap enn det er et busselskap, sier gründeren Jochen Engert i et intervju med Economist.

På bare fire år har de lagt Europa for sine føtter. Til nå har det vært restriksjoner på å kjøre langdistansebusser i Europa annet enn over landegrensene for å beskytte jernbaneselskapene.

I 2017 fraktet selskapet 100.000 reisende daglig fra 1700 destinasjoner og 27 land i hele Europa.

Satser i Nord-Amerika

Det mangler ikke på mot hos disse gründerne: Nå skal de erobre USA og Canada. Der hersker Greyhound Company og det skotske Stagecoach gjennom datterselskapet Megabus som nå er blitt et av de store kollektivselskapene i verden.

Hva med Norge?

Flixbus er allerede kommet til Norge, riktignok bare med en rute fra Tyskland til Oslo. Allerede nå har de kjøpt Swebus Express, som er den største svenske operatøren. Her i landet er det flere aktører som enten vil måtte konkurrere eller samarbeide: NOR-WAY Bussekspress er nevnt. Det NSB-eide Nettbuss Ekspress er stor i Norge. «Konkurrenten» som trafikkerer Oslo-Sørlandet er en tredje.

Vi går spennende tider i møte. Situasjonen er moden for en fornyelse.

Til nå har megatrenden vært at alle skal ha egen bil, men det er i ferd med å snu. Ungdom i byene prioriterer annerledes. De reiser kollektivt. App-er som Entur og Ruter og andre regionale løsninger gir lett og forståelig tilgang til et voksende og godt utbygget kollektivtilkbud.

Om noen år gidder vi ikke å ha bil selv. Enten booker vi selvkjørende bil, eller vi reiser tog, buss eller fly.

Mye tyder på en ny æra for ekspressbussen i Norge slik som det har skjedd med Flixbus i Europa. 

Til toppen