NLF vil ha Haukeli og Hemsedal

Norges Lastebileier-Forbund støtter Vegvesenets forslag til øst-vest-forbindelse, men krever samtidig at E16 sikres tilstrekkelig god standard.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

NLFs forbundsstyre har konkludert med at E134 og RV7/52 bør bli de nye hovedveiforbindelsene mellom øst og vest i Sør-Norge, og har sendt sitt høringssvar til Vegdirektoratet. NLF støtter med dette innstillingen fra Statens vegvesen om to hovedveiforbindelser mellom Øst- og Vestlandet, og at disse bør være over Haukeli i Telemark fylke og Hemsedal i Buskerud fylke.

Men NLF legger også klare premisser for innstillingen:

- Viktige premisser i dette vedtaket er også at den pågående utbyggingen av E16 over Filefjell og gjennom Valdres må fullføres, samt at E134 må sikres gode forbindelser til Grenlandsområdet i øst gjennom oppgradering av RV36, og til Bergen/Stavanger i vest, skriver NLF i en pressemelding.

NLF legger til grunn en helhetlig syn på veibyggingen i Sør-Norge, som viktig begrunnelse for at også E16 skal ha en tilfredsstillende standard.

På vestsiden av Haukeliplatået/Hardangervidda tar NLF til orde for at det i tilknytning til utbyggingen også lages en ny forbindelse/krysning av Hardangerfjorden. Dette er viktig for å få maksimal utnyttelse av de investeringene som skal gjøres på Haukeli og for å minske kjøretiden til Bergen.

- NLF har etter en grundig behandling i organisasjonen nå fattet et fremtidsrettet vedtak, som dersom myndighetene følger det opp, vil føre til at vi får moderne og trygge forbindelser mellom øst- og vest sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.  

- I tillegg legges det opp en hovedveiforbindelse over Haukeli med forbindelser til Bergen, Stavanger, Grenland og Oslo - som vil få ned kjøretiden og gjøre veien kortere, tryggere, flatere og mer miljøvennlig.

Powered by Labrador CMS