DELER: Nimber handler om å dele. I Oslo jobber Nimber-CEO Ari Kestin gjerne ut fra kontorfellesskapet MESH i Oslo sentrum.Foto: Øyvind Ludt

Nimber - transportens Tinder

CROWD LOGISTICS: Ari Kestin og Nimber gjør det mulig for folk å tjene penger hver gang man forflytter seg. Ved å ta med seg varer for fremmede.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Deletjenesten Über er blitt en suksess innen drosjebransjen, og Aribnb innen overnatting. Nimber prøver å bli det samme for forsendelser.

- Jeg liker egentlig på kalle oss transportens Tinder. Vi matcher folk. Vi finner den rette for deg, om du ønsker å sende en bok, en eske, et bord eller et piano, forteller CEO i selskapet Ari Kestin til MT. Sveitseren er en av gründerne bak det norske selskapet, som ble grunnlagt for fire år siden.

Krasjet postbil startet det hele

Det var en av de andre gründerne, Knut Bjerke, som fikk ideen da han på vei til skitur ble hindret av en ulykke. En postbil hadde krasjet og pakkene lå og fløt i terrenget langs veien. I bilen i køen bak ulykken dukket ideen opp: hvorfor kan ikke disse bilene ta med pakkene til rett adressat? Mange skal samme veien uansett.

Frøet var sådd, og etter mye tenking og utvikling ble firmaet Easybring lansert i 2012 i Oslo. Tanken var rett og slett at de som trengte en gjenstand fraktet, via en app kunne finne en person som uansett skulle samme vei, og var villig til å ta på seg å levere gjenstanden mot et lite vederlag.

- Vi er ikke et logistikkselskap, vi er en koblingstjeneste. Et felleskap av folk som enten liker å bruke oss for å sende ting, eller ønsker å tjene litt penger på sine forflytninger. Vi bruker uttrykket «monatize your movement», forteller Ari Kestin, som nå er CEO i selskapet som har skiftet navn til Nimber. 

- Just nimber it

Navneskiftet kom som en følge av en krangel med Posten som mente at Easybring ikke hadde rett til å bruke ordet «bring» innenfor logistikkbransjen.

- Vi kunne sikkert vunnet fram om vi hadde kjempet, men det hadde kostet mye tid og energi. Så vi bestemte oss for å gjøre det som var smart, ikke nødvendigvis det som var rett, sier Kestin om navneskiftet.

EN HÆR AV LEVERANDØRER: Hver eneste person er en potensiell «postmann» for Ari Kestin og Nimber.

Nimber ble altså til slutt navnet. I seg selv betyr det ingenting, men bygger på det engelske «nimble» som betyr noe sånt som «rask og bevegelig». Å Google betydde ingenting for 20 år siden heller, men er nå et verb på de fleste språk.

Og gutta bak Nimber ønsker at også deres merkenavn en dag kan finne veien inn i ordboka. For hvordan skal vi få sendt denne pakken?

- Just nimber it. Selvsagt, ler Ari Kestin.

125.000 brukere

Det er nok et stykke dit, men på fire år har Nimber bygget seg opp en base på 125.000 brukere som er villig til å ta et lite transportoppdrag på veien. Selskapet startet opp i Norge i 2013, og i september 2015 ble Nimber lansert i Storbritannia – og man har også flyttet hovedkontoret til London.

- Vi tenkte at det var på tide å gå inn på et større marked. Vi ville ikke stå igjen som vinner av et slag, men taper av krigen, sier Kestin om nødvendigheten av å bli internasjonale.

Fram til april i år tok ikke Nimber seg betalt for å sette avsender og transportør i kontakt med hverandre. Fram til i år har man altså drevet fullstendig på investorenes regning.

- Vi har ekstremt støttende investorer. Med Marius Steen, som også er styreformann, i spissen. Han er ikke bare en investor, men en aktiv styreformann, sier Kestin, og legger til at investorene ikke først og fremst er med for å tjene seg rike.

- Hvis du ser på folk som (Facebook-grunnlegger) Mark Zuckerberg eller (Tesla-grunnlegger) Elon Musk – jeg tror ikke de er motivert av økonomisk gevinst. De er motivert av å komme med gode ideer, resonnerer Nimber-sjefen.

- Men realiteten er jo at vi må betale regningene våre, ler han videre.

Tar seg nå betalt

Ari Kestin presenterte Nimber for logistikkmiljøet på Transport og Logistikk-konferansen på Gardermoen denne uken.

Så fra april i år tar selskapet en «cut» av hver forsendelse som blir avtalt gjennom dem. I skrivende stund kan man for eksempel få betalt 615 kroner for å ta med seg en peis fra Oslo til Trondheim. Avsender betaler 800 kroner, og Nimber sitter igjen med 185 kroner.

- Når blir dette lønnsomt?

- Jeg tror vi kan være lønnsomme neste år. Teknisk sett er vi lønnsomme i Norge allerede.  Vår visjon er å ikke fokusere på inntjening, men på å utvide og utvikle. Og det er en kombinasjon av det som vil avgjøre når vi blir lønnsomme, spår Kestin.

Vil samarbeide med bransjen

Selv om det er lett å se Nimber som en konkurrent til dagens DHL, PostNord eller UPS, mener Kestin at det er mer naturlig å se på dem som partnere.

- Vi ser etter ledig kapasitet, vel så mye som enkeltpersoner. Vi ser også på lastebiler som går halvtomme fra et sted til et annet og tenker, vi må dytte noen varer inn der. Vi tror at vi i fremtiden kanskje matcher deg med FedEx, eller DHL. Sånn sett ser vi ikke på oss selv «ødeleggere» av logistikkbransjen, vi mener vi komplementerer bransjen, argumenterer han.

- Vi har hatt samtaler med de største logistikkselskapene i verden, uten at jeg kan si nøyaktig hvilke. Et av de største har tatt kontakt med oss, og sagt «Dere er fremtiden, vi har fulgt med på dere. Hvordan kan vi jobbe sammen?» Så vi har diskutert med logistikkselskaper hvordan «crowd logistics» kan hjelpe til, først og fremst med «last mile». Det er her du finner logistikkens utfordringer. Vi tror løsningen er en kombinasjon av sentraliserte pick up-steder, og smarte måter å løse «last mile» på. Folk ønsker ting levert hjemme. Du kan ha enorme høyteknologiske logistikksentre og lastebiler med enorm kapasitet. Men det koker til slutt ned til en fyr som må finne rett adresse, sier Kestin, og legger til at det er her Nimber kommer inn.

Forsikret

Men kan man stole på at folk, privatpersoner uten et firmas navn og rykte å tenke på, faktisk skal levere med god kvalitet. Og hva om noe stjeles eller blir ødelagt.

- Det vi har lært, er at 99,9 prosent av folk er fabelaktige. Folk har aldri stjålet noe. Det har aldri skjedd. Men vi har opplevd at ting går i stykker. Vi tilbyr forsikring opp til 10.000 kroner. Blir noe ødelagt eller stjålet, så erstatter vi det.  Vi er ekstremt bevisste på god pr. En person som ikke liker tjenesten kan fortelle om det til 10.000. For ikke lenge siden ble et maleri ødelagt, og reparasjonen beløp seg til 18.000 kroner. Men vi bestemte oss for å dekke hele beløpet. Det gjør vi fordi vi synes det er viktig, sier Kestin.  

- Hvordan ser Nimber ut om fem år?

- Skulle ønske jeg visste det. Men jeg kan snakke om visjonen. Vi ønsker å utvikle vår matcheplattform slik at den kan skaffe løsninger på tilbud og etterspørsel mellom forbrukere, bedrifter, forhandlere og logistikkselskaper. Alt handler om rett matching, avslutter Kestin.

Powered by Labrador CMS