I løpet av to dager samler Nikola 4000 mennesker i ørkenen utenfor Phoenix, Arizona for å se nærmere på hva selskapet jobber med. ( Foto: Torbjørn Eriksen)
INGRID DE RYCK. VP, Procurement and Sustainability in Anheuser-Busch (Budweiser produsenten) og Trevor Milton, grunnlegger av Nikola. Budweiser har reservert inntil 800 Nikola lastebiler for leveranse innen 2025 da de skal ha redusert CO2-utslippet med minst 25%. ( Foto: Torbjørn Eriksen)
Oppbyggingen av drivlinjen. ( Foto: Torbjørn Eriksen)
Ingen lastebillansering i USA uten en skikkelig Country-konsert. ( Foto: Torbjørn Eriksen)
Nikola Two ( Foto: Torbjørn Eriksen)
Det er idag rundt 375 ansatte i Nikola. ( Foto: Torbjørn Eriksen)
Gjengen som startet Nikola i kjelleren til grunnlegger Trevor Milton. ( Foto: Torbjørn Eriksen)
( Foto: Arjan Velthoven)
( Foto: Arjan Velthoven)
( Foto: Arjan Velthoven)
( Foto: Arjan Velthoven)
( Foto: Arjan Velthoven)
( Foto: Arjan Velthoven)

Nikola Tre

Phoenix, Arizona: I natt viste Nikola frem sin nye lastebil for Europa, Tre.

I løpet av to dager skal Nikola vise frem de nye lastebilene for både det Amerikansk og det Europeiske markedet. Nesten 50 land var representert da over 2000 mennesker var tilstede for avdukingen av Tre.

Nikola grunnlegger Trevor Milton, spør om Europa er klare for en ny standard for lastebiler, før han slapp teppet og viste frem Tre. Nikola må ha en bil som kan konkurrere med dieselbiler i Europa. 1000 hk per aksel eller 750 kW og inntil 2700 Nm dreiemoment. Rekkevidden er mellom 500 og 1200 kilometer avhengig av energikilden.

Ved å bli kvitt dieselmotor og girkasse kunne man senke gulvet, og det blir god plass til to køyer. Eneste bil med innebygd hjemmekino, sa Trevor.

Bilen vil bli levert med hydrogenelektrisk drivlinje med 60 kg hydrogen eller med batteripakker på 500, 750 eller 1000 kWt.

Utslippet er fienden, ikke det at bilen er utstyrt med batteri eller hydrogen som energibærer, sa Mark Russel, President Nikola Coporation under avdukingen.

Nikola to skal starte produksjonen i 2022 og Tre et år senere, men først skal den etter planen testes i Norge fra 2020.

Vi kommer tilbake med mer detaljer senere.

Til toppen