NHOs nye modulvegnett

NHO-vegnettet for modulvogntog realiseres i løpet av 2016.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er Statens vegvesen som bruker denne betegnelsen om det landsomfattende nettet av modulvogntog.

NHO Logistikk og Transport (NHOLT) søker nå om flere strekninger. De mest aktuelle er E6 fra Trondheim til Kirkenes og RV52 over Hemsedalsfjellet.

Etter at NHOLT søkte om utvidelse av vegnettverket for et par år siden har vegvesenet arbeidet med krav til vegens beskaffenhet inklusive bruers bæreevne.

Allerede nå er E6 Oslo-Trondheim åpnet. Det samme gjelder Rv3 Oslo-Trondheim via Østerdalen og over Ulsberg.

Gjennomslag

Etter mange års arbeid ser det ut til at speditørorganisasjonen får gjennomslag for et landsomfattende nett med modulvogntog.

Samferdselsdepartementet har for lengst godkjent kriterier for hvilke veger som skal åpnes for modulvogntogene.

Modulvogntog på flere hovedveier har næringspolitisk direktør Erling Sæther i NHOLT kjempet for lenge. Han betegnes av mange som «modulenes» far.

De 25,25 meter lange kjøredoningene er 50 prosent større enn vanlige vogntog. Ifølge Sæther forurenser de 20 prosent mindre og reduserer transportkostnadene 20 prosent for hvert tonn.

Powered by Labrador CMS