Kommunikasjonsrådgiver Bjørn Thorvaldsen og markedsanalytikerne Kristin Anfindsen (midten) og Katrine Hansesætre representerer et sterkt Tollpost-team i kampen om nettkundene.
Kommunikasjonsrådgiver Bjørn Thorvaldsen og markedsanalytikerne Kristin Anfindsen (midten) og Katrine Hansesætre representerer et sterkt Tollpost-team i kampen om nettkundene.

Nettvare-handel til 100 milliarder

Nordiske nettkunder handlet varer for 100 milliarder svenske kroner ifjor.

Hver nordmann netthandlet i snitt for over 7000 kroner og ligger på topp i Norden.

- Hjemmeelektronikk, klær og sko er mest populært, men også kosmetikk, hud- og hårpleie er en varegruppe med sterk vekst på nett, sier markedsanalytiker Kristin Anfindsen i Tollpost Globe.

14,4 mill. kunder

Ifølge tall fra PostNords netthandelsundersøkelse for E-handelen i Norden handlet 14,4 millioner nordiske (herav 3 millioner norske) forbrukere varer på nettet i 2012.

Godtar fem dagers levering

- Nordmenn netthandler fordi det er enkelt, og blant nordiske forbrukere handler vi mest fra utenlandske nettbutikker, fordi utvalget er bedre enn det vi finner hjemme. Kanskje fordi vi er vant til å handle fra utenlandske nettbutikker er vi også mer tålmodige når det gjelder leveringstid av varene vi kjøper. Riktignok forventer om lag 1 av 4 levering innen 3 dager, men majoriteten godtar inntil 5 dagers leveringstid, sier Anfindsen.

Den nordiske undersøkelsen er gjort blant et utvalg med privatpersoner i Sverige, Danmark, Norge og Finland i aldersgruppen 18–79 år.

Sterk posisjon

Tollpost Globe har posisjonert seg i den kraftige økningen innen e-handelen, og i sommer åpnet logistikkgiganten pakkeutlevering i butikk, MyPack, nummer 1200.

- Nordmenn e-handler som aldri før, og kampen om distribusjon av pakker i butikkene skjerpes, forteller kommunikasjonsrådgiver Bjørn Thorvaldsen i Tollpost.

Selskapet utfordrer Posten Norge/Bring ved å tilby pakkedistribusjon i butikk.

Til toppen