– Vi arbeider med en kompleks hydrogenteknologi, ikke minst i forhold til transportsektoren, sier Simonsen. Foto: Per Dagfinn Wolden
– Vi arbeider med en kompleks hydrogenteknologi, ikke minst i forhold til transportsektoren, sier Simonsen. Foto: Per Dagfinn Wolden

Nel-partnerskap for hydrogenlastebiler

Nel ASA skal bidra med hydrogen til Nikola Motor Company's flåte av prototype-hydrogenlastebiler.

Selskapet fikk nylig startordre på to hydrogenfyllestasjoner av Nikola.

Denne ordren er den første delen av en eksklusiv partneravtale som har som mål å utvikle lavkost fornybar hydrogenproduksjon- og fyllestasjoner for en potensiell utvikling av 16 storskala stasjoner med kapasitet på opp til 32 tonn hydrogen daglig.

Nettverk av fyllstasjoner

Nikola Motor har planer om å bli «lastbilmarkedets Tesla», men vil bruke hydrogen. For at selskapet skal lykkes må et stort nettverk av fyllestasjoner etableres. Det gir store muligheter for selskaper som NEL.

- Vi er veldig glade for å annonsere partnerskapet med Nikola for en felles bestrebelse etter å utvikle mega-skala hydrogenfyllestasjoner basert på vårt nye cluster-design, sier konsernsjef i Nel, Jon André Løkke.

Løkke sier også at løsningen som vil bli utviklet i fellesskap, vil skaleres til verdens mest effektive nettverk av lavkostnads hydrogenproduksjon- og fyllestasjoner.

Nikola Motor skal jobbe eksklusivt på alle hydrogenstasjoner som involverer elektrolyse.

- Vi bygger verdens største hydrogen-nettverk. Nels elektrolyse er veltestet og kjent i industrien for å være veldig effektive og pålitelige, noe som gjør dem til ryggraden i utviklingen av våre mega-stasjoner. Vi er mer enn glade for å jobbe med Nel-teamet for å få på plass denne banebrytende teknologien på tvers av USA så fort som mulig, sier konsernsjef i Nikola Motor, Trevor Milton i en pressemelding.

Den første ordren har en verdi på 3,6 millioner dollar, og leveringen av demostasjonene er planlagt å starte i andre halvdel av 2018.

Kampen for tungbiler

– Vi har hydrogenteknologien. Det er bare spørsmål om tid.

Det fortalte Bjørn Simonsen, direktør for forretningsutvikling og samfunnskontakt i Nel Hydrogen til Mtlogistikk på Zero tungtransportforum – hydrogen i transportsektoren tidligere i år.

Kampen er for lengst i gang for å stimulere til utslippsfrie tungbiler hvor hydrogen er en del av løsningen.

Hydrogenteknologien er nå moden, både på produksjon-, fyllestasjon- og bilnivå. Ved å bygge ut hydrogeninfrastruktur kan Norge bli et utstillingsvindu ikke bare for elbiler, men for hele bredden av nullutslippskjøretøy, skal en tro de mest ihuga forkjemperne.

Hydrogen - en del av løsningen

Lastebiler og langtransport med tonnevis av last blir sentrale elementer i det fremtidige hydrogensamfunn. Selv om det tas hensyn til at sjåførene har hviletid (mulighet for å lade), så vil disse kjøretøyene kreve så mye energi, at det i dag er lite sannsynlig at man kun kan benytte batterier.

Tiltak for tryggere vegtransport

Våren med fuglekvitter, bjørkeløv og markblomster er her for fullt. Likevel bør vi ikke glemme det som skjer hver vinter, nemlig at en rekke vogntog kjører seg fast eller kjører av vegen. Enten fordi bilene ikke er skodd for norske vinterforhold eller fordi sjåførene ikke har nødvendige ferdigheter til å kjøre på vinterveger - eller en kombinasjon av dette. Les hele saken

Til toppen