- Nå kan regjeringen dikteres

- Endelig et flertall på Stortinget som kan diktere regjeringen.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter et dok-8 forslag fra Krf er det nå endelig flertall for at regjeringen må ta fatt på en handlingskraftig nærskipsfartsstrategi slik den er beskrevet i gjeldende NTP.

- Til nå har samferdselsstatsråd Ketil Solvik Olsen (Frp) ikke villet prioritere arbeidet, men nå må han ta fatt, sier en fornøyd Erling Sæther, næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport (NHOLT).

Han viser til at NHOLT har arbeidet intenst med saken.

- Vi kan vel ikke klokke inn seieren før vi ser strategien, men det er et godt skritt framover, kommenterer Sæther.

300.000 trailere skal vekk

De borgerlige samarbeidspartiene er enige om at 300.000 trailere skal flyttes fra vei til sjø og bane innen 2030.

Nylig leverte Transportkomiteen på Stortinget sin innstilling om nærskipsstrategi. Denne ble mandag vedtatt i Stortinget.

Minst 30 prosent av trailerne som kjører lengre enn 300 kilometer skal erstattes av transport på sjø og bane. Innen 2050 er målet å flytte 50 prosent.

Målet om 30 prosent godsoverføring innen 2030 skal være førende for prioriteringer når regjeringen legger frem Nasjonal transportplan (NTP) for 2018-2029 neste vår.

Konkrete tiltak skal legges frem i statsbudsjettet for 2017 for å få flere vareeiere til å velge skip/bane fremfor lastebil.

Det skal etableres en midlertidig ordning der vareeiere får direkte tilskudd for å velge sjø i stedet for vei og for å opprette nye sjøveis godsruter.

Det utarbeides en nærskipsfartsstrategi for å se alle tiltak i sammenheng. Det være seg tiltak som å redusere håndteringskostnadene pr. container, helhetlig gjennomgang av avgiftsregimet for nærskipsfarten, stimulere til økt bruk av lavutslippsteknologi i nærskipsfartflåten og tiltak for å bringe nærskipsfartens rammebetingelser på europeisk nivå.

I tillegg skal det vurderes hvordan myndighetene kan stimuleres til økt bruk av lavutslippsteknologi.

Powered by Labrador CMS