Det banes vei for modulvogntog.
Det banes vei for modulvogntog.

Modulvogntog får veinett

- Modulvogntogene må få et landsomfattende veinett, sier næringslivsdirektør Erling Sæther i NHO Logistikk og Transport.

Han understreker imidlertid at han er glad for regjeringserklæringen om at ordningen for modulvogntog skal gjøres permanent.

- I den anledning mener vi ordningen bør etableres med et landsomfattende nett, forteller Sæther som har sendt en søknad om utvidelse av rutenettet for modulvogntog, i tillegg til forslag om en forenklet saksbehandling.

Det vil også om kort tid foreligge et digitalt kart med tilknytningsstrekninger, utover illustrasjonslistene til Vegdirektoratet.

Sæther viser til at den eksisterende ordningen med anslagsvis 200 modulsett gjelder bare et begrenset veinett på Østlandet, samt fra riksgrensen til Sverige og Finland og et fåtall byer i Nord-Norge.

- Dette er forklaringen på at bransjen ikke har kunnet nyttiggjøre seg de kostnads- og miljøgevinster modulvogntog representerer fullt ut, sier Sæther som i brevet viser til svært positive erfaringer med prøveordningen.

Følgende tilleggsstrekninger foreslås:

Rv9 Kristiansand – Vennesla

Rv 39 Kristiansand – Stavanger

Rv 39 Stavanger – Bergen

E16 Sandvika – Bergen

E 134 Hokksund – Haugesund

E6 Lillehammer – Trondheim (permanent tillatelse som erstatning for beredskapstillatelsen for driftsstans tog)

Rv 3 Elverum – Ulsberg (permanent tillatelse)

Rv 136 Dombås- Spjelkavik

Rv 39 Spjelkavik-Ålesund

Fv 64 Åndalsnes – Molde

Rv 39-RV70 Molde – Kristiansund

E6 Stjørdal – Steinkjer

E10- E6 riksgrense Bjørnfjell – Narvik

Rv 93 riksgrense Sverige - Alta

Åpner for modulvogntogene

Skog- og trebransjen har kjempet for tyngre vogntog på veiene i lang tid for å fjerne konkurranseulempen mot Sverige. Nå får de gjennomslag.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen åpner for større og tyngre vogntog før sommeren på permanent basis på en rekke riks- og fylkesveier, i tillegg til en rekke byer.

Det innebærer at 25,25 meter lange modulvogntog får frakte flis og trelast.

Men her vil altså NHO Logistikk og Transport og store deler av næringslivet utvide veinettet for 60 tonns vogntog.

Det vises blant annet til Sverige som tillater ordningen på store deler av veinettet.

Samferdselsstatsråd Solvik-Olsen har forståelse for industriens ønske om bedre transportkår.

– Vi har gitt beskjed til regionene om å følge opp omklassifisering og skilting til høyere last, sier statsråden til Dagens Næringsliv.

Til toppen