- Klimarevolusjonen forutsetter at logistikknæringen stiller med betydelige verdiskapingsbidrag, sier Atle Kvamme, Gardermoen-moderator med stor integritet og innflytelse i bransjen. Foto: Per Dagfinn Wolden

Logistikknæringen kan gi klimarevolusjon

Det jobbes for en grønn transportrevolusjon i Vestlandets hovedstad.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Men klimarevolusjonen forutsetter at logistikknæringen stiller opp med et betydelig verdiskapingsbidrag, sier næringspolitisk sjef Atle Kvamme i Bergen Næringsråd til Transport Inside.

Kvamme betraktes som en av logistikknæringens fremste talspersoner med stor integritet og innflytelse i bransjen. Han har også trådt inn i rollen som fast ordstyrer og moderator på den årlige Gardermokonferansen, Transport & Logistikk, noe han også vil være på årets arrangement 23.-24. oktober.

Han foretrekker stimuli fremfor straff for å redusere klimautslipp. For Kvamme er det en stor skuffelse at regjeringen går for Rv 52 Hemsedal som hovedveiforbindelse for næringstransport mellom øst og vest.   

Selvforsynt

Kvamme som vi traff da han innledet på Schenkers kundeseminar nylig mener at fremtidens transport- og logistikkløsninger må være selvforsynt med ren energi og 100% fornybart drivstoff.

– Logistikknæringen er en svært viktig bidragsyter til verdiskapningen, understreker Kvamme og viser til «Veikart for grønn næringstransport i Bergensområdet», en rapport han selv har vært en viktig bidragsyter til.

Her presenteres dagens status, mål for 2025 og en rekke tiltak som skal kutte utslippene av klimagasser og miljøskadelig forurensning fra transportsektoren.

Du kan lese mer om Atle Kvamme i siste utgave av Transport Inside.

Powered by Labrador CMS