Logistikkhovedstaden Røros er nok engang vinterkledt for konferanse.
Logistikkhovedstaden Røros er nok engang vinterkledt for konferanse. ( )

Logistikkens høyborg vinterkledt

Logistikkhovedstaden Røros er nok engang vinterkledt for logistikk-konferanse, 9.–11. februar.

Selvsagt tar Logistikkforeningens tradisjonelle logistikk-konferanse på Bergstaden oss med inn i omstillingens og digitaliseringens verden.

Men den preges også av følelser. Og som kjent banker et trønderhjerte for Nidarosdomen, Munkholmen og RBK.

Med Bergstaden som lekeplass

Falkbergetsalen på Røros Hotell, midt i Verdensarven Røros og med Rørosviddas flotte turmuligheter rett utenfor døra, fylles igjen med et 200-talls logistikere til et fullstappet faglig og sosialt program.

Styreleder Lars Inge Fenes i Logistikkforeningen, Trøndelag, har gode forutsetninger til å lede logistikkens folk gjennom ulike fremtids-scenarier.

Tar sjøveien

Distribusjonsdirektør Stian Østrem fra Ekornes tar oss med gjennom omstilling fra start til slutt i forsyningskjeden.

70% av Ekornes-eksporten til Europa fra Sykkylven tar sjøveien med DB Schenker som global logistikkleverandør. Ukentlig overføres 11 vogntog til sjø med den nye løsningen.

– Det handler om å finne løsninger for å produsere de​​​r vi er. Målet er at 70 prosent av varene til det kontinentale Europa skal bli fraktet med skip fra hovedanlegget i Møre og Romsdal til Rotterdam i Nederland, sier Østrem til Moderne Transport.​

Årlig håndteres det 300.000-400.000 kubikkmeter last på anlegget på Ikornes i Sykkylven. Totalt går det 2000 TEU med containere fra Sykkylven.

​Trender og digitalisering

Logistikkdirektør Odd Hannestad fra Ahlsell Norge har den ambisiøse tittelen "Kundekrav i verdensklasse og kosteffektive løsninger for alle parter - er det mulig det da?" på sitt foredrag.

Jorleif Aagård fra Cisco Norge skal gi oss et innblikk i trender og utvikling innen digitalisering.

Stein Ove Finland fra Volvo Norge vil fortelle om digitalisering i lastebilen, og Kolbjørn Nordvik fra Engasjert Byrå forteller om hvordan vi får energi til endring.

I debatten lørdag stilles spørsmålet: "Har vi nok godsgrunnlag i Norge til å satse på alle transportformer". Her deltar blant andre Bjarne I. Wist fra BioMar, Knut Eriksmoen fra DB Schenker, Else Marie Marskar fra Statens vegvesen og Wollert Krohn-Hansen fra Trondheim Havn.

Tiltak for tryggere vegtransport

Våren med fuglekvitter, bjørkeløv og markblomster er her for fullt. Likevel bør vi ikke glemme det som skjer hver vinter, nemlig at en rekke vogntog kjører seg fast eller kjører av vegen. Enten fordi bilene ikke er skodd for norske vinterforhold eller fordi sjåførene ikke har nødvendige ferdigheter til å kjøre på vinterveger - eller en kombinasjon av dette. Les hele saken

Til toppen