Toyota Proace Electric kommer som en utfordrer i det elektriske varebilmarkedet i Norge i år.

Leverer elektrisk Proace til norske kunder i år

Toyota Proace Electric kommer i tre lengder, med to batteristørrelser og to utstyrsvarianter.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Toyota Proace Electric blir lansert i Norge høsten 2020. Utvalget inkluderer tre karosserilengder og to ulike batteristørrelser, med inntil 330 kilometer rekkevidde. Nyttelasten er ett tonn, og maksimal tilhengervekt er ett tonn.

Lading skjer gjennom en offentlig ladestasjon, veggboks eller stikkontakt. Ombordladeren yter opptil 11 kW og bidrar til raskere lading. Utstyrsnivået er satt for å møte behovene til bruk i næring, og inkluderer oppkobling via smarttelefon til multimediasystemet.

Norske kunder blant de første

Norge er et av de første markedene i Europa for den nye Proace Electric. Kundene kan bestille bilen i september, og levering av de første bilene skal skje mot slutten av 2020.

Priser vil bli kunngjort nærmere lanseringstidspunktet. Toyota skriver i en pressemelding at bilen kvalifiserer for høyeste støttebeløp på 50.000 kroner fra Enova som fremmer salget av elektriske varebiler. Salget av personbilvarianter av Proace Electric Verso skal starte tidlig i 2021.

- Vi har stor tro på at Proace Electric vil dekke behovet til svært mange kunder i forhold til rekkevidde, nyttelast og tilhengervekt, sier ansvarlig for næringssalg/varebil Hans Petter Bakken i Toyota Norge.

Batteri og volum

Kundene vil kunne velge mellom to forskjellige batteripakker som passer ulike behov. Begge er av litium-ion typen, og leverer enten 50 kWt (18 moduler) eller 75 kWt (27 moduler) for medium og lang karosseriutgave. Disse vil ha respektive 230 og 330 km rekkevidde (WLTP).

I arbeidet som er lagt ned for å forstå behovene til varebilkundene, har Toyota funnet at de gjennomsnittlig kjører 45 kilometer på en arbeidsdag, noe som betyr at de fleste Proace Electric-kundene ikke vil ha behov for å lade daglig. Maksimal ytelse for begge batteristørrelser er 136 hk, med maksimalt dreiemoment på 260 Nm. Toppfarten er elektronisk begrenset til 130 km/t.

Batteriet er plassert under gulvet i varerommet, noe som innebærer at plassforholdene skal opprettholdes i forhold til Proace med forbrenningsmotor. Samtidig senkes tyngdepunktet, noe som forbedrer kjøreegenskapene og stabiliteten. Lastevolumet strekker seg fra 4.6 m3 for kompakt, til 5.3 m3 for medium og 6.1 m3 for den lange versjonen. Plassforholdene for personbil-versjonene er også uendret.

Nyttelasten er på ett tonn, med maksimal tilhengervekt på ett tonn, for alle varianter. 

Lading

Bilen er tilrettelagt for ulike lademuligheter: oppkobling mot hurtigladere, eller via kabel som følger bilen til veggboks eller stikkontakt. Ladeuttakene er skjult under et deksel på forskjermen, med en statusindikator som lyser for å vise stand-by, lading, lading ferdig eller en feilvarsling.

Ved å benytte en 100 kW offentlig ladestasjon vil 50 kWt batteriet kunne lades til 80% på omtrent 30 minutter, og 75 kWt batteriet på 45 minutter. Bilene utstyres med en ombordlader som yter opptil 11 kW, optimalisert for å sikre riktig ladefart fra en veggboks eller stikkontakt, og hjelper til med å bevare batteriets levetid.

Utstyrsnivåer og sikkerhet

Proace Electric blir tilgjengelig i to utstyrsnivåer, Basic og Comfort. Basic har en spesifikasjon som er tilsvarende den eksisterende Proace-modellen med DAB+ radio samt tre seter med smart cargo. Comfort har i tillegg tosoners automatisk klimaanlegg, elektrisk justerbare sidespeil, tåkelys, Aux-in, USB-porter, lagringsboks under setet/verktøykit, parkeringssystem med 360 grader visning av ryggekamera med blindsonevarsling, samt parkeringssensorer foran og bak.

Tilleggselementer på den elektriske utgaven, er en elektrisk parkeringsbrems og en seks-meters ladekabel. I stedet for den konvensjonelle girspaken leveres en kontroll hvor man kan velge mellom Park/Revers/Nøytral/Drive/Regenerativ bremsing og en bryter for å velge mellom Eco, Normal og Eco drive kjøremodus.

Førerinstrumentene viser hastighet og kraftforbruk, indikasjoner for batteriets ladestatus og klimaanlegget ytelse, samt et TFT multiinformasjonsdisplay. Modellen har også på Comfort-grad skinnratt, smarttelefon-tilkobling via Apple CarPlay/Android Auto og navigasjon.

Den nye Comfort-utstyrsgraden har fargepakke på støtfangere og dørhåndtak, nøkkelfri låsing og et audiodisplay med sentralt montert berøringsskjerm på sju tommer.

Powered by Labrador CMS