La meg slå fast: - Kabotasje er sabotasje

NLF-direktør Geir A. Mo svarer på Erling Sæther i NHO, som hevder at lastebilbransjen klarer seg godt i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Erling Sæther i NHO Logistikk og Transport skrev i forrige nummer av Samferdsel om at norske lastebiler klarer seg godt i konkurransen mot utenlandske kjøretøy. Som støtte for sitt syn viste Sæther til statistikk som pekte på at norske lastebiler har en god andel av import og eksport til og fra Norge, samt at utenlandske lastebiler slett ikke er så mye dårlige enn norske, hva sikkerhet og kvalitet angår.

Les mer om Sæthers innlegg her.

Innlegget har fått NLF-direktør Geir A. Mo til å se rødt. Han svarer på Sæthers syn i en kronikk i Samferdsel. Han begynner med å stille fem spørsmål: 

- At 84 av 85 vogntog som fikk kjøreforbud i en kontroll i Vest-Agder i slutten av januar var utenlandske; er det et problem?

- At 64 % av våre medlemmer har opplevd dieseltyveri mens ordet knapt fantes for åtte år siden; er det et problem?

- At dårlig skodde vogntog skaper uhell, sinker trafikken og ødelegger for andres logistikk; er det et problem?

- At forskremte utenlandske sjåfører som kjører på minimal lønn må gamble med egne og andres liv for å tjene til livets opphold på norske vinterveier; er det et problem?

- At vi kan møte østeuropeiske vogntog ført av sjåfører med falske førerkort, er det et problem?

«NHO Logistikk og Transport (NHO LT) kan mistenkes for ikke å mene det. NLF mener det er et stort og voksende samfunnsproblem», skriver Mo.

Han avfeier Sæthers statistikk som uvesentlig, og er sjokkert over at han bagatelliserer kabotasje.

Les også: Tatt på kabotasje-fersken

«Det sier sitt når Sæther selv allerede i ingressen snakker om at «kabotasje er et skjellsord på linje med sabotasje» La meg slå fast: Kabotasje er sabotasje. Både den lovlige og ikke minst den ulovlige kabotasjekjøringen er etter NLFs vurdering det samme som å sabotere et velfungerende marked», skriver Mo, og illustrerer med en sammenligning:

«Det kan best sammenlignes med et kjøpesenter der 40 % av butikkene slipper å betale husleie, skatter og avgifter, moms av salg og lignende som de øvrige butikkene på senteret må betale. Det er klart at disse butikkene kan selge sine varer mye billigere enn de resterende 60 %. Får de lov til å fortsette slik, vil de naturligvis på sikt utkonkurrere de øvrige 60 % av butikkene. Det er dette kabotasje egentlig handler om.»

Les hele Mos innlegg her. 

 

 

 

Powered by Labrador CMS