Kraftanstrengelse av Samskip/Nor Lines

Samskip oppgraderer transportnettverk mellom Nordsjøen og Baltikum.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Datterselskapet Nor Lines øker både kapasitet og frekvens i logistikktilbudet til sjøs fra 1. oktober.

Bakgrunnen er økende etterspørsel på reefer- prosjekt- og konvensjonelle godstjenester nordover langs norskekysten og videre til Murmansk. To eksisterende multifunksjonelle serviceruter øker til tre.

Den mest åpenbare forandringen er dagens kapasitet på tre skip i Nor Lines-tjenesten mellom baltiske havner og Norge som utvides til fire fartøy, hver med reefer/palletisert og dekksplass og 50mt tyngdekraftkrankapasitet. Den kombinerte tjenesten vil imidlertid bli delt, med to fartøypar som driver separate tidsplaner.

I øst og vest

Ett par vil koble Nord-Norge til tyske og nederlandske havner, med fokus på frossen fisk/prosjektlaster sørgående og palletiserte/prosjektlaster nordover.

Målet er å tilby fleksibel havnekombinasjon med Nord-Norge og Murmansk og Arkhangelsk i Russland, og direkterute fra Tyskland og Nederland.

Det andre skipsparet skal betjene importører og eksportører i danske og polske havner med havner på norskekysten fra Fredrikstad til Tromsø.

Den norske linjen fra Nederland til Norge betjenes av de LNG-drevne fartøyene Kvitbjørn og Kvitnos, som hver tilbyr 1500 linjemeter RoRo-kapasitet, 122 TEU og 1500 tonn reefer-kapasitet.

Powered by Labrador CMS