Kontrollmangel

Politiets Tungsvognscentre i Danmark bruker kun én uke i året på tungbilkontroller.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Likevel avsløres begredelige tilstander i godstransporten.

Det er et skrikende behov for langt flere kontroller av typen i Østdanmark nylig.

Multiproblem

Her ble en svensk hestetransport uten styr på hviletiden stoppet. I tillegg manglet sunnhetspapirer på syv travhester fra USA.

En rumensk lastbil med store kabotasje-problemer og en tysk lastebil med ulovlig betjening av fartsskriveren var andre eksempler på tunge kjøretøyer som ble stoppet av Politiets Tungvognscenter Øst i Greve nylig på den årlige multikontroll øst for Storebælt.

Fungerer ikke

– Kabotasjereglene fungerer ikke, sier adm. direktør Erik Østergaard i DTL til tidsskriftet Berlingske Business Transport. – Tre kabotasje-turer i uken er blitt til ni i uken. Vi ser en bil fra for eksempel Romania som kjører rundt i Skandinavia, men med skiftende sjåfører og med rumenske jobb- og ansettelsesforhold, sier Østergaard.

Powered by Labrador CMS