Kan strupe godstrafikken på Bergensbanen

Med riksvei 7 eller 52 som ny hovedvei mellom Østlandet og Vestlandet kan godstransporten på Bergensbanen falle med opptil 70 prosent.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det viser en ny konseptvalgutredning (KVU) gjennomført av Statens vegvesen.

I dag fraktes rundt 70 prosent av alt stykkgods mellom Oslo og Bergen på jernbanen, som dermed er den viktigste kanalen for denne trafikken, skriver Dagsavisen.  Det er en omfattende transport. CargoNet sender alene 29 tog hver vei ukentlig. 

KVU-en viser at svært mye av dette godset kan havne på veien dersom enten riksvei 7 eller riksvei 52 blir valgt som hovedvei mellom Østlandet og Vestlandet, og dermed blir kraftig oppgradert. Grunnen er enkel å forstå.

– Fordi veitrafikken vil bli mye raskere mellom Bergen og Oslo, sier fagdirektør Hans Silborn i Vegvesenet. Med kortere og bedre vei, kan kjøretiden komme ned i fire-fem timer.

Han påpeker at anslaget på 60-70 prosent mindre gods på Bergensbanen er basert på modellberegninger omfattet av en viss usikkerhet.

Det er ventet at Nasjonal transportplan (NTP) vil legge opp til at riksvei 52 blir ny hovedvei mellom øst og vest, sammen med europavei 134. Forslag til NTP for 2018–2029 er varslet innen påske.

Powered by Labrador CMS