Kan nekte utlendinger å kjøre over fjellet

Samferdselsdepartementet vurderer å nekte dårlig skodde utenlandske vogntog å kjøre over fjellet.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Utenlandske vogntog har ofte bare to aksler på trekkvogna, mot tre aksler på norske lastebiler. Det gjør dem langt dårligere på vinterføre.

- Som vi har erfart, så har disse et problem når det er veldig dårlig veigrep og vinterføre. De får rett og slett for lite trykk på drivakslingen, til å kunne ta seg i gang igjen hvis de stopper i forbindelse med kø og problemer. De må eventuelt da legge på kjetting. De har ikke samme mulighet som nordiske vogntog med boggi, sier kontrolleder Åge Kristiansen ved Taraldrud kontrollstasjon til NRK.

Vurderer forbud

Problemet er så stort at regjeringen nå vurderer å ta grep mot toakslede trekkvogner.

- Vi vurderer om denne type kjøretøy i perioder ikke skal få lov til å kjøre over enkelte fjelloverganger, sier statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet til NRK.

Departementet vurderer nå om det er praktisk mulig å gjennomføre et slikt forbud.

- Det er jo et drastisk tiltak, men det kan få store konsekvenser hvis man lar disse vogntogene få lov å kjøre og det skjer en ulykke, sier Hoksrud.

Vil svekke konkurransen

NHO Logistikk og Transport mener et slikt forbud vil svekke konkurransen, og frykter at norske biler ikke vil ha kapasitet til å ta over den jobben utlendingene gjør i dag.

- Vi tror det kanskje kan være et proteksjonistisk tiltak som kan hindre den frie konkurransen, og det kan medføre dyrere transport for næringslivet, handel og industri. Vi er også opptatt av trafikksikkerhet selvsagt, sier direktør i NHO LT Erling Sæther.

- De alle fleste utenlandske vogntog har to aksler på en europatralle. Det betyr at om man skal forby disse i Norge om vinteren, så vil det hindre de utenlandske transportene i å komme til Norge, og jeg tror ikke den norske transportbransjen har kapasitet til å ta alt de volumet som de utenlandske transportørene har i dag, sier Sæther. 

Powered by Labrador CMS