Samferdselsdepartementet har mottatt en rapport, kvalitetssikring 2 (KS2), om ekstern kvalitetssikring av Stad skipstunnel. Rapporten inneholder elementer knyttet til både nytteverdi og kostnader.
Redusert nytte
Rapporten konkluderer blant annet med at: Forventet nytte av Stad skipstunnel er redusert med over 1 mrd. kroner (over 60 prosent) siden regjeringens konseptvalg i februar 2015.
Netto nytte skal være redusert fra -1,4 mrd. kroner i KS 1 (Holte og Pöyry. (2012)) til -3,1 mrd. kroner i Atkins Norges vurderinger.
- Vi vil nå vurdere rapporten nøye før vi tar stilling til videre håndtering av prosjektet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Nasjonal transportplan 2018-2029
Stad skipstunnel ligger inne i investeringsrammen for Nasjonal transportplan 2018-2029.
Prosjekter med en kostnadsramme over 750 mill. kroner må gjennom ekstern kvalitetssikring før de kan forelegges Stortinget for endelig beslutning.
Kystverket har utarbeidet et forprosjekt for Stad skipstunnel og det er dette forprosjektet som nå har vært gjennom ekstern kvalitetssikring (KS2).
Kvalitetssikringsrapporten er tilgjengelig her.