Hanjin har vært blant verdens ti største containerrederier med en TEU-kapasitet på rundt 650.000.

Historiens største shipping-konkurs

En koreansk domstol har gitt Hanjin Shipping nådestøtet.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Marketwatch skriver at en koreansk domstol har erklært rederiet konkurs og beordret likvidasjon av selskapet, etter måneder med spekulasjoner og usikkerhet. Det er bare fem måneder siden at Hanjin ba om konkursbeskyttelse.

Ifølge BBC er dette den største shipping-konkursen noen sinne.

I årevis har shippingbransjen slitt som følge av oppbremsingen innen internasjonal økonomi, og det har ikke vært et spørsmål OM en shippinggigant ville gå konkurs, men heller hvem som ville gå dukken først.

Hanjin har slitt lenge og hadde i august i fjor en gjeld på 5,4 milliarder dollar, og har ikke klart å hente inn mer penger. Fram til nå har det vært et håp om at en investor eller den sørkoreanske regjeringen ville redde selskapet. Det håpet synes nå å være slukket.

Konkursen kan være det første tegnet på en sårt tiltrengt konsolidering innen containershippingbransjen, som lenge har slitt med overkapasitet. I forrige uke ble det eksempelvis kjent at nevnte A.P. Møller-Mærsk gikk på det største tapet i Danmarks historie i fjorårets fjerde kvartal. Det svake fjerde kvartalet bidro til et negativt resultat for året på 1.897 millioner, for det danske rederiet, som er verdens største.

For andre shippingselskaper har Hanjin-konkursen medført muligheter.

– 2016 var bunnen i markedet, men oppgangen mot et mer balansert marked vil ta to eller tre år å oppnå, Lars Jensen i Sea Intelligence Consulting til BBC.

Powered by Labrador CMS