×
Annonse for
INTERMODAL: Color Carrier begynte å gå i rute mellom Oslo og Kiel i januar. I oktober lanserte Color Line et korresponderende togtilbud fra Verona i Italia.
INTERMODAL: Color Carrier begynte å gå i rute mellom Oslo og Kiel i januar. I oktober lanserte Color Line et korresponderende togtilbud fra Verona i Italia. (Foto: Håvard Storvestre.)

Grønt grep fra Color Line

Med Color Lines nye intermodale løsning mellom Sentral-Europa og Oslo, kan varene sendes med rundt 50 prosent lavere CO2-avtrykk, mer kostnadseffektivt og raskere. Ikke rart det nye tilbudet beskrives som en vinn-vinn løsning.

  • Annonse produsert av Native Media for Color Line Cargo
KORT PROSESS: Når Color Line-toget ankommer Kiel, lastes det umiddelbart ombord på Color Carrier. Foto: Chris Speck

I januar la Ro-Ro-skipet Color Carrier ut på sin første tur mellom Oslo og Kiel. Nå tar Color Line det ett steg videre med intermodale ruter for containere og trailere. Det er det svært gode grunner til.

I samarbeid med Kombiverkehr har Color Line i flere måneder utviklet et togtilbud til flere sentrale knutepunkter i Europa. Ikke nok med det, 10. oktober rullet det første dedikerte Color Line-toget ut fra den nord-italienske byen Verona, med kurs for Kiel.

– Color Line jobber for at de produktene vi tilbyr skal bli grønnere. Vi skal være nytenkende og i front på bærekraftige løsninger. Mange vil nok tenke at en reduksjon på rundt 50 prosent CO2-avtrykk vil medføre at prisen går opp, men sammenlignet med veikjøring, reduseres prisen betraktelig, begynner salgs- og markedsdirektør Trond Tønjum.

Vi skal være nytenkende og i front på bærekraftige løsninger.

Trond Tønjum, Color Line
EFFEKTIVT: Torsdag kveld forlater toget Verona. Det er fremme i Kiel lørdag morgen. Foto: Chris Speck

Mer kostnadseffektivt

Transportbransjen er under et enormt kostnadspress. Det er ingen hemmelighet.

Trond Tønjum, Color Line

For det behøver ikke å koste mer for kunden at transportleverandøren tenker grønt.

– Transportbransjen er under et enormt kostnadspress. Det er ingen hemmelighet. Alle ønsker å finne løsninger som er billigere. De tradisjonelle, vestlige transportselskapene møter konkurranse fra en bølge av øst-europeiske selskaper. Noen av disse aktørene er store, seriøse firmaer med nye biler, det siste av utstyr og en flom av sjåfører. Dette har presset prisene ytterligere, forklarer Tønjum.

TUNGE TAK: Det er Sartori & Berger, Color Lines agent i Kiel, som sørger for omlastingen. Foto: Håvard Storvestre

Dette prisbildet kan det være vanskelig å konkurrere mot for norske transporttilbydere. Før nå. Color Lines nye togtilbud mellom Verona og Kiel, og videre med båt til Oslo, kan nemlig gjøre transporten betydelig mer kostnadseffektiv.

– Et regnestykke mange kjenner seg igjen i, er at kostnaden for å kjøre en trailer ligger på rundt tolv kroner per kilometer. Med vårt nye tilbud klarer vi å ha en kilometerpris fra Verona til Oslo, som ligger på under åtte kroner. Våre kalkyler sier at vi kan redusere kostnaden for transportør betydelig, fortsetter han engasjert.

LES MER OM COLOR LINE CARGO HER.

NB: Saken fortsetter under bildet.

GRØNNERE LØSNING: Color Line sier de nå tar en enda større del av ansvaret myndighetene har lagt på transportbransjen, om å flytte mer av tungtrafikken bort fra vei. Foto: Felix Razin-Hallberg 
TROR PÅ TOG: Trond Tønjum i Color Line Cargo er sikker på at det nye intermodale tilbudet blir en suksess. Foto: Color Line

– En klar forbedring

Et element Tønjum foreløpig ikke har sagt noe om, er tid. Også her er det store fordeler å hente ved å bruke Color Lines alternativ.

– Vi hadde en kunde på det første toget, som kom med last fra Livorno. Tidligere har disse varene blitt sendt i med trailer gjennom Italia, Østerrike, Slovakia, Polen og Sverige. Det har medført en transfertid på godt over fire dager. Med vår løsning tar det 66 timer fra toget forlater Verona, til varene er i Oslo. Tidsmessig er det en klar forbedring, sier Tønjum.

Vil tilby flere avganger

Allerede nå ser vi en voldsom oppblomstring i interessen. Mange har nok «sittet på gjerdet», men nå er det nesten fullt.

Trond Tønjum, Color Line

Bare noen små uker etter første avgang, ser Color Line at de begrensede plassene fylles i en slik takt at de allerede står klare for å etablere flere tog fra Verona.

– Vi har nettopp kommet ut i markedet, men allerede nå ser vi en voldsom oppblomstring i interessen. Vi har hatt stor etterspørsel fra kunder som ser at vi er i gang. Mange har nok «sittet på gjerdet», men nå er det nesten fullt. Derfor ønsker vi nå å jobbe med transportøren Kombiverkehr for å få til et tog nummer to, sier Tønjum offensivt.

Et annet viktig element med den nye togsatsningen fra Color Line er at de også kan tilby plass på avganger med Kombiverkehr-tog til andre kjente knutepunkter i Sentral-Europa – som Nürnberg, Köln, München, Duisburg, Wien og Basel. Transittiden fra de fleste av disse byene vil være rundt 45 timer til Oslo og fra disse knutepunktene når man lett både Belgia, Sveits og Frankrike, ja selv hele veien til Spania.

NB: Saken fortsetter under bildet.

SAMARBEIDER: Color Line Color Lines samarbeidspartner Kombiverkehr har rundt 170 godsavganger ukentlig i Europa. Foto: Kombiverkehr

– Bransjen må stå sammen

FRIR TIL VAREIERNE: Color Line sier det er på tide at hele bransjen trekker i samme retning, om målet er å gjennomføre et grønt skifte. Foto: Håvard Storvestre

Med sine intermodale transportløsninger tar Color Line en enda større del av ansvaret myndighetene har lagt på transportbransjen, for å gjennomføre et grønt skifte. Tønjum sier de har lyttet til «øverste hold» under arbeidet med sitt nye transporttilbud, men at det nå er på tide at hele bransjen trekker i samme retning.

– Det er initiativ fra myndighetene for å flytte mer av tungtrafikken vekk fra vei. Det store behovet for transport har ført med seg noen uheldige konsekvenser, som overfylte veier, sjåførmangel, sikkerhetsutfordringer og et negativt miljøavtrykk. Vi skal bidra til omstillingen. Nå må vi få med oss vareeierne til å se disse mulighetene, slik at de benytter de løsningene som finnes i dag, og stiller krav til sine transportører. Og som sagt: Vi har ett tog og ett skip i dag, men det er ingen begrensninger der. Kommer vareeierne og transportørene og sier at dette vil vi ha mer av, så skal vi legge rette for det, forteller Tønjum.

– Må tørre å tenke nytt

Jeg er helt sikker på at når vareeierne fører tidsbruk, miljø og kroner inn i regnestykket, vil de se de samme fordelene som oss.

Trond Tønjum, Color Line

Men hvis tilbudet er både billigere, raskere og mer miljøvennlig enn mange alternativer, hvorfor står det da ikke en kø av logistikk-kjøpere utenfor Color Line-kontoret?

Tønjum sier det handler om modning.

– Alle har sine ruter og kjøremønster, og endring tar tid. Vi forstår at opparbeidede rutiner og avtaler ikke kan legges til side umiddelbart, fordi vi tilbyr en båt og et tog. Men nå må vareeierne ta grep. Jeg tror de tåler å bli utfordret litt på dette – og at de må tørre å tenke nytt. Jeg er helt sikker på at når de fører tidsbruk, miljø og kroner inn i regnestykket, vil de se de samme fordelene som oss, slår Tønjum fast.

Vil du vite mer om hvordan din transport kan sendes raskere, billigere og mer miljøvennlig? Sjekk ut Color Lines intermodale transportløsninger her.

Advertisement

Til toppen