KJERRINGA MOT STRØMMEN: Barbro Ottesen Muri gir en gavepakke, i form av 10 prosent av omsetningen fredag og lørdag, til Oppegård Røde Kors, som en motvekt til Black Friday hysteriet.

Boikotter prisdumping

Kolbotn Klær dropper Black Friday, og gir i stedet et bidrag til Oppegård Røde Kors sin ungdomssatsing.

Publisert

– I utgangspunktet er jo vi som driver butikk glad for at folk handler, men Black Friday med sitt nærmest vulgære kjøpefokus er ikke noe vi ønsker å være del av. Black Friday er rett og slett ikke bærekraftig – hverken for den enkelte butikk eller for verden som sådan, sier Barbro Ottesen Muri, innehaver av Kolbotn Klær.

Knuffing og kjefting

Det er butikken på Kolbotn som boikotter Black Friday. Butikken på Vinterbro må følge senterets planer, og dermed bidra med gode salgstilbud.

– Det var knuffing og kjefting, og egentlig ikke noe særlig hyggelig, sier Muri om fjorårets opplevelse på Vinterbro-butikken.

Muri forstår at folk blir revet med av Black Friday og at mange benytter dagen til å gjøre gode kjøp. Samtidig er hun kritisk til hvordan deler av handelsstanden er med på å hausse opp stemningen inn mot denne siste fredagen i november.

– Det er ikke måte på hvor ellevilt og crazy alt skal være. Da er det ikke rart folk blir revet med, sier hun.

TAKKNEMLIG: Dag Johnsrud i Oppegård Røde Kors er veldig glad for at Kolbotn Klær har valgt å gi deler av overskuddet sitt til dem.

Støtter opp lokalt

Fremfor å kaste seg på Black Friday, har Kolbotn Klær bestemt seg for å støtte Oppegård Røde Kors med 10 prosent av dagsomsetningen fredag og lørdag i Black Friday-helgen. Pengene skal øremerkes organisasjonens ungdomssatsing.

– Våre egne undersøkelser viser at 20 prosent av ungdommen i kommunen vår plages av ensomhet. Dette er ungdom som ikke deltar i organisert idrett eller andre aktiviteter, og som vi prøver å fange opp gjennom vår satsing. Vi har begrensede ressurser og er derfor svært takknemlig for alle bidrag, sier leder Dag Johnsrud i Oppegård Røde Kors.

Kompis

Ungdomssatsingen til Oppegård Røde Kors har omfattet «Kompis»-aktiviteter som spill- og filmkvelder i foreningens lokaler, turer til Rush trampolinepark og kanotur, og har som mål å være en uformell møteplass. Oppslutningen varierer, men på det meste har det vært 26 ungdommer på aktivitetene i 2019.

– I 2020 ønsker vi å styrke vårt aktivitetstilbud for ungdom med Røde Kors huset i Holteveien som base. I denne sammenhengen trenger vi ungdom som kan være med og lede aktivitetene. Ungdommer som kunne tenke seg å bli frivillig i Røde Kors kan enkelt kontakte oss via vår nettside, sier Johnsrud.

Muri håper flere etter hvert vil gjøre som henne og revurdere holdningen til Black Friday.

– Det er en utvikling der fler og fler frittstående butikker tar avstand fra Black Friday. Jeg håper og tror at dette er en trend som fortsetter, sier hun.

Powered by Labrador CMS