Fuso eCanter

Fuso eCanter er lansert

På ettermiddagen 14. september ble nye Fuso eCanter lasert under et arrangement i New York. Fuso eCanter blir med dette verdens første serieproduserte elektriske lastebil.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I løpet av de neste to årene skal 500 enheter produseres før produksjonstakten er planlagt å øke i 2019. Samtidig med lanseringen vil fire biler bli overrakt til fire veldedige organisasjoner. Det er Wildlife Conservation Society, New York Botanical Garden, Habitat for Humanity New York City og Big Reuse Brooklyn som mottar hver sin eCanter.

eCanter har en rekkevidde på 100 kilometer og en lastekapasitet på 3,5 tonn. Energien kommer fra seks lithium ion batterier med 420 V. Hvert av batteriene kan lagre 13,8 kWt og til sammenligning med dieseldrevne Fuso hevder Mercedes at eieren vil spare 1000 Euro per 10.000 kilometer med andre ord i underkant av en krone per kjørte kilometer.

Lang testperiode

Allerede i 2010 ble den første prototypen vist på IAA i Hannover, etterpå har en flåte med testkjøretøy vært ute hos kunder i Portugal og Tyskland fra 2014 og til nå.

I mai ble den første kommersielle kunden av eCanter klar, det var seven-Eleven i Japan som bestilte 25 biler til sin flåte. Den første kunden i USA blir UPS som har bestilt tre biler til sin kjøretøy flåte som består av 8500 kjøretøy hvorav hele 770 er elektriske eller hybridbiler. UPS har som mål at i 2020 skal 25 prosent av alle nyanskaffelser ha alternative drivlinjer.

Powered by Labrador CMS