Ford Ranger Raptor har vært en ubetinget suksess for den norske importøren. Hittil i år er nærmere halvparten av Ranger-registreringene Raptor-versjonen.

Raptor en suksess

TØFFING: Like god på som utenfor asfaltkanten. Hvorfor er Raptor mykere på landeveien enn andre Rangere?

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Vanligvis skryter vi journalister av hvor gode pickupene er utenfor landeveien, for det er jo offroad-kjøring de ofte er bygd for. Ranger Raptor er bygd på Ford Ranger, men med et eget understell. Det er ett år siden vi kjørte bilen for første gang. Med de forbedringene som ble gjort, er bilen super enten det gjelder kjøring på eller utenfor vei.

Understellet sørger for en behagelig kjøretur enten det er med eller uten last på planet. Det spesialbygde fjæringssystemet med demperne er bygd for å gi en behagelig kjøreopplevelse, enten det er på landevei eller under de mest ekstreme offroad forholdene.

Blant annet er oljevolumet i demperen det doble av hva som er vanlig for å redusere varmeutvikling. Ved hjelp av en spesiell konstruksjon med «blødning» i midtseksjonen av demperne, vil de oppføre seg mykt og rolig. Den nederste delen av demperen igjen er konstruert for å ta opp de hardeste støtene, men uten å «slå» hardt opp igjen. Dette gjør at den også føles komfortabel etter at demperne har «bunnet» og typiske slag som er vanlige når de ekspanderer unngås.

Støtdemperne fra Fox er spesialutviklet for Raptor og gjør en like god jobb enten det er på landevei eller i ulendt terreng.
Nederst er det et gassreservoar og høyere opp en baseventil, noe som heller ikke er vanlig på en slik demper. I midtseksjonen av demperen finner vi noen hull, vanlige «bløderhull» og bypass-hull som kun benyttes under kompresjon.

Dette er en del av konstruksjonen, som da er designet for å holde litt igjen før de igjen ekspander.

Stor markedsandel

For ett år siden var vi i Marokko og fikk en smakebit på nye Ford Ranger Raptor på sand og grusveier. I august 2019 ankom de første bilene Norge, og de har siden tatt en solid andel av Ranger-ordrene.

I 2019 ble det registrert 1118 Rangere, og av disse var drøye 12% eller 138 stykker Raptor. Dette er en solid andel av bilene. Hittil i år er det en enda større andel som er Raptor, hele 42%.

Informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge kan fortelle at de også har en solid ordrereserve på Raptor-versjonene.

Bilen kommer med det meste av tenkelig utstyr slik at det eneste som bør tilleggs-bestilles er motor/kupevarmer, noe det av naturlige grunner ikke er behov for i varmere strøk.

Powered by Labrador CMS