Franske Posten tester brenselcelle

Renault Trucks gjennomfører nå i samarbeid med franske Posten en fullskalatest av en Renault Maxity med el-motor og hydrogendrevet brenselcelle som rekkeviddeforlenger.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Maxity er en 4,5-tonns lastebil som kan leveres med batteridrift. Rekkevidden ligger da på inntil 100 km med fulladet batteripakke. For mange er dette i minste laget. Testbilen har i tillegg til batteriene også en brenselcelle som leverer inntil 20 kW til lading av batteriene. Samlet har kjøretøyet da en fordoblet rekkevidde som normalt vil være tilstrekkelig for distribusjonsbiler av denne størrelse i byer og tettbygde strøk.

Bilens fire batteripakker veier 400 kg. Alle nødvendige installasjoner for bruk av hydrogen øker vekten med ytterligere 400 kg. Bilens to hydrogentanker rommer hver 75 liter, eller fire kg, hydrogen ved et trykk på 350 bar.

I Jurafjellene

Bilen går nå under krevende forhold. Det har sammenheng med at Posten i Frankrike tester alle nye kjøretøyløsninger i Jurafjellene som blant annet kan by på tøffe vinterforhold. Fremtidig bruksområde for slike kjøretøy vil imidlertid være byer og tettbygde strøk hvor behovet for å redusere avgassutslipp er størst.

Powered by Labrador CMS