Førerløse brøytebiler

Førerløse brøytebiler? Ja, det kan bli virkelighet i løpet av tre år.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

 

Avinor AS, som drifter flyplasser, er i ferd med å koble de rette teknologiske miljøene sammen i arbeidet med å utvikle en prototyp på førerløs brøytebil.

- Vi starter et prosjekt nå for å se om vi kan få leverandører av forskjellige teknologier og utstyr til å utvikle en prototyp på førerløse kjøretøy til bruk for eksempel ved brøyting av rullebanene, forteller prosjektleder Hans Børre Joakimsen. 

Utviklingen, og eventuelt anskaffelse av førerløse kjøretøy, blir organisert som en såkalt «innovativ offentlig anskaffelse» og er en pilot inn i nasjonalt program for leverandørutvikling. 

Avinor inviterer først alle mulige interessenter til et dialogmøte. Formålet er å se om det er grunnlag  for en konkurranse om førerløse kjøretøy på lufthavnene. 

- Vår ambisjon er å tilrettelegge for, og skape en arena for, innovasjon og nytenkning, sier Joakimsen, som håper at prototypen er klar innen tre år. 

Førerløse kjøretøy kan i likhet med for eksempel fjernstyrte tårn, bli et viktig bidrag i arbeidet med å effektivisere driften hos Avinor.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS