Fra venste: havnedirektør Tore Gautesen i Karmsund Havn takker adm. Dir. Arne Jakobsen i North Sea Container Line AS. Fotograf: Øyvind Sætre/Karmsund Havn.
Fra venste: havnedirektør Tore Gautesen i Karmsund Havn takker adm. Dir. Arne Jakobsen i North Sea Container Line AS. Fotograf: Øyvind Sætre/Karmsund Havn.

Første anløp ved ny containerterminal

Frem mot 2026 skal Haugesund Cargo Terminals utvides ytterligere, slik at i prinsippet seks container-, RoRo- eller stykkgodsskip kan håndteres samtidig.

Mandag 18. februar anløp første skip til Haugesund Cargo Terminals nye containerterminal. Offisiell åpning skjer 11.juni 2019, der statsminister Erna Solberg, vil være æresgjest og vil stå for den offisielle åpningen. 

NCL fikk æren

Det var containerskipet «Coneste» med en kapasitet på 870 TEUs (20 fots containere) som fikk æren av å være første skip som anløp den nye containerterminalen. Skipet går for North Sea Container Line, NCL, som har sitt hovedkontor i Haugesund.

I sørlig vind la «Conestes» kaptein, Arild Skar, til kai ved den nye terminalen rundt 09-tiden mandag morgen. Her ble han møtt av NCLs administrerende direktør Arne Jakobsen, og havnedirektør i Karmsund Havn, Tore Gautesen, som delte ut blomster, kake til mannskapet og Karmsund Havns krest.

- NCL er den største containeraktøren på Haugesund Cargo Terminals. De har vært en solid bidragsyter i arbeidet med å bygge opp Haugesund Cargo Terminals, Husøy, til å bli en viktig norsk containerhavn, roser Tore Gautesen.

Seks skip

- Nå har vi muligheter til å ha tre containerskip inne samtidig. Det er viktig for oss at de skip som kommer innom her på tur til og fra Rotterdam og andre havner på kontinentet, slipper å vente. Utbyggingen av Haugesund Cargo Terminals forsetter derfor. I løpet av tre år skal vi ha plass til fire containerskip samtidig til kai – innen 2026 hele seks stykker, forteller havnedirektør Tore Gautesen.

Gautesen og de andre ansatte i Karmsund Havn kunne mandag motta gratulasjoner. Om 14 dager ruller de igjen opp skjorteermene og fortsetter på utbyggingen, som vil gi 60 meter lenger containerkai enn den som ble tatt i bruk i dag. Dette arbeidet ferdigstilles i fjerde kvartal 2019.

I tillegg utvides lagerområdene med ytterligere 11.000 kvadratmeter.

Makter å holde fornuftige priser

- Isolert sett har det siste byggetrinnet inkludert teknologi som kran, kostet 400 millioner kroner. Det er allerede vedtatt å bygge ut for totalt 1 milliard kroner frem mot 2026, opplyser Tore Gautesen.

Han påpeker viktigheten av at ikke prisene i havnen øker for mye, selv om man bygger ut.

- Vi har lagt til rette for at industrien som trenger sjøtransport, kan etablere seg i nærheten av containerterminalen. Med et bedre tilbud, Vestlandets beste beliggenhet, konkurransedyktige priser og god frekvens, er vi attraktive, sier havnedirektøren.

Tar fra veien

Ikke minst er de stolt over at Karmsund Havn er eneste av de store containerhavnene som faktisk kan vise til at de vinner markedsandeler mot veitransport. Statens vegvesens store godsundersøkelse for Vestlandet, viste at Karmsund Havn siden 2013 har styrket sin markedsandel mot veitransport med 3 prosent.

1 av 5

Arbeidet med terminalen startet 9. november 2017, Veidekke Entreprenør AS har bygget kaien. Vassbakk & Stol har stått for grunnarbeidene og opparbeidelse av bakområder, mens Helgevold Elektro har elektro for anlegget, får Moderne Transport opplyst.

Containerterminalen som kunne motta sitt første anløp mandag, er byggetrinn 1 av totalt 5.

Til toppen