Arne Husborn gleder seg til å selge den nye skyvemasttrucken til norske kunder.

Først i en ny generasjon

Jungheinrich har lansert den første av en helt ny generasjon gaffeltrucker, meg egenproduserte lithium-ion-batterier. På LogiMat viser Jungheinrich også et helt nytt miniload-system.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På Logimat tirsdag viser Jungheinrich for første gang sin nye skyvemassttruck ETV 216i. Dette er den første skyvemasttrucken med et permanent installert lithium-ion-batteri. Jungheinrichs nye batterisystem gjør det mulig å lage en truck med mye bedre ergonomi enn tidligere, og mye bedre sikt.

Egenprodusert batteri

Jungheinrich ETV 216i er bygget rundt et selvprodusert, modulært batteri, og gir dermed føreren - i dette tilfellet Arne Husborn i Jungheinrich Norge - både bedre plass og utsyn.

Grunnen er at Jungheinrich produserer sine egne battericeller, som de så setter sammen til et batteri med ønsket form. Vanligvis kommer batteriene i kuber, men i ETV 216i har Jungheinrich installert et L-formet batteri. Dermed frigis plass til fører og sikt.

Med lithium-ion-batterier og Jungheinrichs nye ladeteknologi, lades trucken også svært raskt, noe som i praksis muliggjør drift med tre skift, forteller salgs- og markedssjef hos Jungheinrich i Norge, Arne Husborn til Moderne Transport.

- Med lithium-ion-batteri kan den i praksis kjøre 24 timer i døgnet. Begynner man på et skift klokka 06, tar seg en ti minutters pause klokka ni mens trucken lader, er den klar igjen på hundre prosent etter pausen, sier Husborn.

Intensiv drift

ETV 216i kan utstyres med den masten kunden ønsker, og kan maksimalt løfte 1,6 tonn opp til 10,7 meter. Husborn tror trucken kan bli en storselger i Norge, spesielt til firmaer med intensiv drift, slik som dagligvarebransjen.

Salgs- og markedssjef i Jungheinrich, dr. Lars Brzoska lover at flere trucker med kompakt batteridesign i flere trucksegemter vil bli presentert framover.

Den nye batteriteknologien er også lettere enn tidligere teknologier. Dermed har man måttet installere en motvekt i skyvemasttrucken.

- Dette er faktisk en skyvemasttruck som også er en motvekttruck, ler Husborn.

Ny generasjon

Jungheinrich ETV 216i ble vist for pressen i Hamburg i januar. Tirsdag ble den avduket under LogiMat i Stuttgart.

Dette er den første trucken Jungheinrich bygger rundt det nye kompakte batteridesignet. Men salgs- og markedssjef i Jungheinrich, dr. Lars Brzoska, røper at det ikke blir den siste.

- Vi jobber med andre trucker i andre segmenter. Det kommer til å komme i løpet av de neste par årene. Da vil vi faktisk skape en helt ny generasjon trucker, sa Brzoska da maskinen ble vist fagpressen tidligere i vinter.

Ny miniload

Jungheinrich presenterer også for første gang under LogiMat et egetproduserte miniload-system som bærer navnet STC 2B1A. Systemet aserer seg på tre nye patenter.

Det ene er et nytt mastdesign, som sikrer skalerbarhet opp til 25 meters høyde samt god stabiitet tross lett vekt. Det andre er et nytt skinnesystem som minimerer dimensjonene, samt et integrert Omega kjøresystem som sparer enda mer plass.

Kjørsystemet og skinnene er integrert i mastenes fot, noe som sparer plass. Dermed skal systemet være mer plasseffektivt enn tilsvarende systemer.

Ifølge Jungheinrich ligger STC 2B1A på topp hva gjelder ytelse fra miniload-systemer, med en hastighet på seks meter per sekund og god akselerasjon. Systemet har også energigjenvinning ved bremsing. Energien fores tilbake til systemet under akselerasjon, og gjør ifølge Jungheinrich at man kan spare opptil 25 prosent av energibruken.

Her ser du Jungheinrichs egen presentasjonsvideo av systemet: 

Powered by Labrador CMS