Malik Al Ashtar er blant UASCs største skip i dag, med en kapasitet på 13.500 TEU. Det kan være for lite i konkurransen om containerkundene.
Malik Al Ashtar er blant UASCs største skip i dag, med en kapasitet på 13.500 TEU. Det kan være for lite i konkurransen om containerkundene.

Flere rederier vurderer gigantskip

- De som ikke kjøper lignende skip, vil tape kampen om rutene mellom Asia og Europa.

Maersk var først ute med å bestille containerskip med kapasitet på 18.000 TEU, og det danske rederiet får det første av 20 gigantskip levert om få uker.

Tidligere denne måneden ble det kjent at China Shipping Container Lines (CSCL) har bestilt fem skip som blir enda større enn Maersks Triple E-skip, med en kapasitet på 18.400. Nå skal også United Arab Shipping Co. (UASC) vurdere å bestille lignende skip, melder Zawya.

Les også: Blir større enn Triple-E

Bestillingene kommer i en tid med tøffe tak for rederiene. Bare sju av verdens 30 største rederier tjente penger i fjor, ifølge analyseselskapet Alphaliner.

- Alle de 20 største aktørene i containerbransjen må enten velge å bestille lignende skip, eller bli utkonkurrert på Asia-Europa-farten, siden mindre skip med høyere drivstofforbruk ikke vil kunne konkurrere, sier Lars Jensen, i SeaIntel Maritime Analysis.

De store bestillingene til tross, det er liten eller ingen vekst i etterspørselen etter containerfrakt, og prisen på å sende en container fra Kina til Nord-Europa har gått ned med 30 prosent siden årets begynnelse. Prisen ligger nå på 796 $ per container, ifølge Shanghai Containerized Freight Index.

- Minimumsraten på Europa-Asia-ruten bør være på rundt 1400 $. Lavere rater over en lengre tid vil føre til at bransjen ikke vil være bærekraftig, sier Lars Jensen.

Les også: Triple-3 til Skandinavia

Han tror ikke at de mindre skipene vil bli skrapet med det første, selv om det nødvendigvis bygger seg opp en overkapasitet i bransjen.

- De vil i stedet bli omdirigert til andre ruter, noe som fører til en overkapasitet det vil ta år å absorbere, sier Jensen.

Samtidig med de fallende fraktratene, har prisen på drivstoff økt betydelig. De siste ti årene med en gjennomsnittlig prisstigning på 16 prosent. 

 

Til toppen