Fare for havnestreik

- Et uforståelig brudd, mener NHO etter at Norsk Transportarbeiderforbund brøt forhandlingene om tariffavtale for norske havnearbeidere.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forhandlingene om tariffavtalen for norske havnearbeidere kom aldri i gang før de var over. NHO Logistikk og Transport og Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) startet forhandlinger onsdag klokken 10.00, men allerede klokken 1530 var det brudd om avtalene for norske havner.

- Dette er et beklagelig brudd på et uklart grunnlag. NTF brøt etter at krav og motkrav ble presentert uten å gå i forhandlinger, sier administrerende direktør Tom Rune Nilsen i NHO Logistikk og Transport.

Utenkelig å gå med på

Transportarbeiderforbundet sier bakgrunnen for bruddet er at arbeidsgiverne mener at tariffavtaler ikke skal gjelde på privat område.

- De har derfor sagt opp NTFs tariffavtale med Norlines i Tromsø til utløp med den begrunnelse at det er ei privat havn, skriver NTF på sine nettsider.

- Det er helt utenkelig å gå med på dette. Da kunne enhver havneeier leie bort havna til en privat driver og påstå at havna er privat, og dermed kvitte seg med alle våre tariffavtaler. Dette vet selvsagt arbeidsgiverne er helt umulig for oss å gå med på, så vi hadde ikke annet valg enn å bryte forhandlingene, sier 2. nestleder Terje Samuelsen i NTF.

- Arbeidsgiverne bruker denne saken som ei brekkstang for å kvitte seg med fortrinnsretten som de registrerte havnearbeiderne har til lossing og lasting. Denne retten har vært en del av havnearbeidernes tariffavtaler i snart hundre år, og er dessuten hjemlet i ILO-konvensjon 137, som Norge har ratifisert, sier Samuelsen.

Markedets krav

NHO mener saken i Tromsø ligger utenfor tarifforhandlingenes ramme, og at en slik sak må løses utenom tariff-forhandlingene.

- Det er nå enda klare for oss at vi må etablere helt andre avtaler i havnene i Norge. Vi skal nå gå til megling og samtidig må vi intensivere arbeidet med nye havnetariffavtaler, som er i samsvar med tidens og markedets krav, sier Nilsen i NHO Logistikk og Transport.

- Hvis arbeidsgiverne tror at de på denne måten kan legge til side en ratifisert ILO-konvensjon bare fordi de vil ha lossing og lasting utført billigere, så må de tro om igjen. Hvis de ikke gir seg på dette, går det mot streik i havnene, sier Samuelsen i NTF.

Oppgjøret går nå til mekling. En havnestreik vil tidligst kunne starte torsdag 8. mai.

Powered by Labrador CMS