- Få utlendingene på toget

CargoNets Are Kjensli mener jernbanetransport er løsningenfor utenlandske trailere.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den adm. direktøren i NSBs godsselskap kaster seg dermed inn i debatten rundt det sterke fokuset på utenlandske trailere og vogntog som ikke takler norske vinterforhold.

- Alternativet er på mange strekninger jernbanetransport. Hvert tog tar 25 trailere, og mellom de store byene går det opp til seks daglige tog i hver retning. Det er også mulig å sette opp flere tog, sier Kjensli.

Godt grunnlag

Han viser til at Norge har en meget stor andel godstransport på jernbane, og har derfor et godt grunnlag for å overføre mer gods fra vei til bane.

- Det er et potensial for å overføre mange av de trailerne vi ser på norske veier til bane, og derigjennom avlaste veiene. Flere trailerne over på jernbane vil kunne spare liv og miljø. Vi representerer et alternativ til mange av de utfordringene vi nå leser om, og vi har kapasitet. Jeg håper flere trailere tar toget, Kjensli.

Militærtransport

I løpet to uker har seks systemtog fra CargoNet transportert tungt militært materiell i lukket system for Forsvaret.

Store deler av Brigade Nord, fra Indre Troms og Østerdalen er forflyttet til Hordaland via sjø, fly, vei og tog.

CargoNet har stått for de komplekse transportoperasjonene fra Narvik til Arna ved Bergen, samt tre tog fra Rena til Drammen og ett fra Rena til Arna.Systemtogene til CargoNet er godt egnet for slike transporter. De kan operere over hele jernbanenettet, inklusivt sidespor og industrispor. Systemet sikrer kunden dedikerte ressurser i lukkede system med behovstilpasset vognmateriell.

 

 

 

Powered by Labrador CMS