Kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen i PostNord forteller at nordmenn leder an i bruken av mobil på netthandel.

Dobbelt så mye nett-mat

Dobbelt så mange nordmenn handlet mat på nettet i første halvår sammenlignet med året før.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Dette er et marked vi fortsatt bare ser begynnelsen av. Selv om det er to aktører som har gjort sitt tydelige inntog, er de store kjedene fortsatt litt avventende til hvordan de skal rigge seg for denne transformasjonen, sier kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen i PostNord.

Hver tiende

I 2016 handlet fem prosent av oss dagligvarer på nett. I første halvår i år har dette økt til ti prosent. Det kommer frem i PostNords halvårsrapport ”Netthandel i Norden”, basert på landsrepresentative intervjuer i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

I de andre nordiske landene er bildet relativt likt – med unntak av Finland der bare seks prosent har handlet dagligvarer på nett.

- Sammenlignet med andre varegrupper ser vi at dagligvarer bare så vidt har begynt å lukte på potensialet. Som eksempel handlet 1 av 3 (34%) nordmenn klær/sko på nett i første halvår, mens 1 av 4 (25%) brukte nettet til å kjøpe medieprodukter som bøker og filmer. Skjønnhet/helse er et annet område med rask vekst, der 1 av 5 kjøpte over nett i første halvår. Her finner vi blant annet kosmetikk som er blitt en veldig populær netthandelsvare, sier Hagen.

Nordmenn i tet

Totalt kjøpte nordmenn varer på nettet i første halvår for 20,4 milliarder kroner. Samlet for Norden var beløpet 89,9 milliarder.

Mobilen seiler opp som et stadig viktigere verktøy både for å gjøre research før kjøp, og selve kjøpet. 26 prosent av nordmenn har gjennomført minst ett kjøp via mobilen i løpet av den siste måneden. Det er flest i Norden, foran Sverige (24 prosent), Danmark (19 prosent) og Finland (16 prosent).

Kina vokser

Landene vi handler mest fra er Kina (33 prosent), Storbritannia (27 prosent) og USA (24 prosent).

- Gigantiske aktører som Alibaba, JD.com og Wish driver frem hele den kinesiske utviklingen. Fra å ha vært et land for små hjemmeelektronikkdingser og klær, er produktmiksen nå utvidet med alt fra skjønnhetsprodukter til husgeråd og biltilbehør, sier Ole A. Hagen i PostNord.

Powered by Labrador CMS