Elektromotoren sitter mellom dieselmotoren og girkassen. Dette gjør at elektromotoren kan assistere dieselmotoren ved behov.

Denne motoren bryter magisk grense

Ved hjelp av hybridteknologi utviklet av finske Visedo, har Sisu presentert en hybrid drivlinje som kan yte opptil 1140 hk!

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har skapt overskrifter verden rundt etter at de to finske selskapene viste den hybride drivlinjen på en messe i Finland i mai 2017.

Den skal gi totalt 1140 hk og ha over 5000 Nm dreiemoment i de største kombinasjonene. Kjernen i hybridsystemet er en Powerdrum elektromotor som assisterer dieselmotoren ved lave turtall, og under ekstrem belastning.

Visedo har allerede en viss tid levert slike motorer til marine- og bussektoren. Nå utvidere de også til lastebiler. Utgangspunktet for Sisu var å redusere utslipp og drivstoff, men samtidig levere en kraftpakke av dimensjoner.

Hvordan virker det?

Det var under den finske lastebilmessen Kuljetus 2017 Sisu viste prototypen på den nye drivlinjen. Foto: Sisu

Den elektromagnetiske motoren kobles mellom en tradisjonell Mercedes-Benz OM471 eller OM473-motor, som Sisu bruker på alle sine lastebiler, og girkassen.

Den mekaniske forbindelsen mellom motor og girkasse opprettholdes og er konstant. Elektromotoren vil automatisk tilføre ekstra kraft ved behov.Strømmen til elektromotoren lagres i superkompaktorer som lades automatisk dersom det finnes overskuddskraft.

Det hele styres av et kontrollsystem slik at føreren ikke trenger å ta fokus bort fra kjøringen, men likefullt kan føreren overstyre systemet.

Da systemet er lite og kompakt, lover produsenten at prisen vil være overkommelig. I tillegg kan det monteres i Sisu Polar uten å modifisere ramme eller fjæring på bilen.

Powered by Labrador CMS