Dekker alle behov

TØNSBERG: Nytt dekkhotell med plass til 20.000 dekk skal hjelpe Bilia i kampen mot de rene dekk-kjedene.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- For Bilia er dekkhotell et stort satsingsområde. Vi søker å finne flere og flere treffpunktet med kundene våre hvert eneste år. Det er en tjeneste som aktualiseres av seg selv. Når dekkene blir større og større får kundene mindre lyst til å frakte, skifte, rengjøre og oppbevare dekkene selv.

Det sier servicemarkedssjef hos Toyota Bilia Tønsberg, Ståle Holtmoen. Han har nylig åpnet et dekkhotell med mobile dekkreoler for lagring av 11.000 dekk. Innredningen er levert av Lager & Industrisystemer (LIS), og anlegget er dimensjonert for å vokse til 20.000 dekk når dagens anlegg fylles opp. Det ligger allerede skinner klare i gulvet klare til en fremtidig utvidelse.

Sentralt dekklager

Bilia har nylig kjøpt opp Toyota Hell Bil i Trøndelag og Toyota Horten/Tønsberg. Siden Bilia fra før har en BMW-forhandler i Tønsberg har kjeden dermed tre forhandlere tett ved hverandre. Dekkehotellet skal betjene alle de tre utsalgsstedene.

Tanken er å ta opp kampen mot dekk-kjedene, som i dag dominerer markedet for hjulskift og oppbevaring.

STOR TRALLEPARK: Bilia har kjøpt inn 150 dekktraller fra LIS, noe som trengs når dekkene skal ligge på tralle hele veien mellom reol og til tre ulike forhandlere i Vestfold.

- Bilia har et konsept som heter One Stop Shop, som sier at kunden skal få dekket alle sine bilbehov hos oss. Dermed er dekk viktig, sier Holtmoen.

Liggende dekk

For å drive effektivt har Bilia i Tønsberg kjøpt reoler til oppbevaring av liggende dekk fra Lager & Industrisystemer. Det tar ørlite grann mer plass å oppbevare dekk liggende enn stående, men med systemet fra LIS reduseres antall manuelle operasjoner betraktelig.

- Man trenger ikke løfte et eneste dekk før det står ved siden av bilen, sier LIS-gründer Hartmut Dammeyer, som har utviklet systemet sammen med Atle Findahl hos Møller Bil.

Med en spesialtruck løftes dekkene fra reol ned på en tralle, som så kan frakte dekkene til bil uten et eneste manuelt løft før dekkene skal monteres.

SIKKERHET: Fotoceller i to høyder i tillegg til under reolene sørger for sikkerheten i anlegget.

- Hjulene blir større og tyngre, og da er det i HMS-ens navn mest forsvarlig med liggende dekk som sparer flest mulig operasjoner og flest mulig løft, sier Holtmoen hos Bilia.

Trucken er tilpasset hos Smålandstruck i Sverige, med støttebenslengde og gaffellengde som er tilpasset reolsystemet.

Sikkerhet

LIS har satt sikkerhet i forsetet når reolsystemet er laget, noe som er viktig når bevegelige reoler dels skal bemannes av sesongarbeidere.

- Det er fotoceller langs hele reolen, og egentlig er det tre typer fotocellekontroll. En i front for gående, en i front for truckregistrering og en under vognene i dybderetningen som registrerer om det ligger gjenstander i gangen når du kjører anlegget, forklarer Hartmut Dammeyer.

Dekkhotellet i Tønsberg skal først og fremst bemannes av Bilias egne ansatte, men i et segment det i praksis bare er aktivitet fire uker om høsten og fire uker om våren kommer man ikke unna sesongarbeidere.

DEKK HOS FORHANDLER: Med dekkhotell i nær tilknytning til forhandler, håper Bilia å knytte kundene enda nærmere til seg.

- Sesongarbeidere er et litt urørt område for oss foreløpig. Vi har et ønske om å etablere noe eget for å holde kostnadene nede, og ikke gå til et byrå. Det er mange ting som ikke er strømlinjeformet i et så stort prosjekt, så vi føler oss fortsatt litt frem når det gjelder bemanning, sier Holtmoen.

Skinner

Holtmoen skryter av oppfølgingen de har fått fra LIS underveis i prosessen.

- Selve prosjektet har gått veldig på skinner- Installasjon, prøvekjøring og opplæring har vært en av de ryddigste prosessene jeg har vært med på. Det har vært en smidig prosess i forhold til at vi ikke kan produktet fra før. De har vist forståelse for at dette er nytt for oss, sier Holtmoen.

 

 

Powered by Labrador CMS