MEGATRENDER: Det er umulig å overse megatrendene som foregår i bilindustrien med Digitalisering, Automatisering og Elektrifisering. Dette er alle elementer som er tatt med når Daily fornyer, kun to år etter siste større lansering fra modellen. ( Foto: Torbjørn Eriksen)
LED: Led lys som skal vare hele bilens levetid. Her er alle lysfunksjoner med unntak av tåkelys bygd inn i en lykt. Denne er ogsåmplassert relativt høyt på bilen slik at den skal unngå skader ved småuhell. ( Foto: Torbjørn Eriksen)
TREDELT: Støtfangeren er blitt 40 mm bredere og delt i tre, selv om det siste ikke er så tydelig. Dete gjøres for å spare kunden for utgifter om uhellet er ute. I de aller fleste skadetilfeller vil det holde å kun bytte en av delene. ( Foto: Torbjørn Eriksen)
DYPERE: De 40 millimetrene ekstra i dybden på støtfangeren gjør at det blir bedre steg i støtfangeren. ( Foto: Torbjørn Eriksen)
ENDELIG: Et av ankepunktene vi har hatt mot Daily i alle år er mangelen på rattjustering. For noen år siden fikk de mulighet til å skyve inn og ut, nå kan også vinkelen justeres inntil 4 grader. ( Foto: Torbjørn Eriksen)
DEKKTRYKK: Nå får man også opp dekktrykket i begge tvillinghjulene dersom bilen er utstyrt med dette. ( Foto: Torbjørn Eriksen)
AUTOMATISK: Helautomatisk brekk. Ifølge Iveco kan et bybud spare inntil 5 (!) timer i måneden ved å slippe å trekke i og løse ut håndbrekket. ( Foto: Torbjørn Eriksen)
KNAPPER: Rattet har fått mange flere knapper, nesten slik vi kjenner det fra ulike Ford-modeller. Dette gjør at de fleste funksjoner kan styres fra rattet. ( Foto: Torbjørn Eriksen)
TIPS: Her får føreren opp opplysninger om hvordan han kjører . ( Foto: Torbjørn Eriksen)
KNAPPER: Rattet har fått mange flere knapper, nesten slik vi kjenner det fra ulike Ford-modeller. Dette gjør at de fleste funksjoner kan styres fra rattet. ( Foto: Torbjørn Eriksen)
MULTIMEDIA: Ny 7" multimediaskjerm og integrert Apple play og Android Auto. Kartverket er TomToms Bil og lastebilsystem som ihensyntar både vekt og høyde. ( Foto: Torbjørn Eriksen)
RATT: Det nye rattet har blitt 14 mm mindre i diameter og fått en rett kant i bunnen, dette gjør at det er lettere å gå inn og ut av bilen. ( Foto: Torbjørn Eriksen)
DAILY: Setene har fått nytt utseende og en stor Daily logo. ( Foto: Torbjørn Eriksen)
Telematikk: Dette er kanskje den største nyheten. MyDaily portal er en skytjeneste som også er tilgjengelig gjennom MyDaily appen som ble lansert for noen år siden. Denne muliggjør en rekke tjenester som kan spare eieren av kjøretøyet for frustrasjon og ikke minst penger. (Bilde:  )

Daily fornyer

Torino: Iveco fortsetter evolusjonen av Daily. Digitalisering og sikkerhet er de viktigste punktene.

Ny sjef: Gerrit Marx, President Commercial and Speciality Vehicles Segment, i tillegg til midlertidig merkepresident for Iveco etter at Pierre Lahutte sluttet tidligere i år. Foto: Torbjørn Eriksen

Fronten, ja det er alltid i fronten det gjøres endringer. Denne gangen har Iveco senket "smilet" noe, gitt bilen en større grill i overkant og mindre i nedkant av fronten. Lyktene er nye, i hvertfall kan du bestille dem nye med LED, da lover de at lyktene varer i bilens levetid. Støtfangeren er blitt tredelt for å spare penger i tilfelle kollisjon med påfølgende dyre reparasjoner ved småskader.

Motorfamilien har fått et nytt toppmedlem. 3-liters motoren har blitt utvidet med en ny variant med 210 hk. Motorene tilfredsstiller Euro 6D/Temp (WLTP og RDE).  Gjennom en rekke ulike grep har man klart å redusere drivstofforbruket med inntil 10%. Hovedsaklig dreier det seg om at alle bilene er utstyrt med start/stopp funksjonalitet, i tillegg har de fått en ny elektronisk styrt turbo med variabel geometri. For de som kjører langt er det nå også en større oljesump tilgjengelig, denne gjør at serviceintervallet kan økes til 60.000 km.

Sikkerhet

Avanserte førerassistansesystemer har funnet veien innunder skallet på Dailyen. En ny nødbrems-funksjonalitet som i stor grad skal kunne eliminere ulykker mellom 5 og 50 km/t, i tillegg skall den være effektiv helt opp til 130 km/t med å gripe inn og redusere hastigheten før en eventuell kollisjon.

Det systemet som kanskje de fleste med mye bykjøring vil sette pris på er køassistenten som gjør at bilen følger den foran kjørende, dersom det har vært full stopp må føreren bare tappe så vidt på gasspedalen for å fortelle at bilen skal fortsette å følge den foran. 

Aktiv filholder, sidevind assistanse, adaptiv cruicekontroll, en ny elektrisk servostyring er med på å gjøre flere av systemene mulig.

I morgen skal vi kjøre bilen, les mer om det og Iveco's sky-tjenester i neste utgave av Anlegg&Transport.

Til toppen