Clark til innsats

GODT SALG: Da Norsk Truckutleie AS startet med import av trucker fra Clark for ett år siden, regnet fabrikken med salg av rundt 12 trucker i året. Det er blitt 50.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nylig leverte Norsk Truckutleie AS 13 gaffeltrucker til Vajda-Papir Scandinavia AS i Drammen, og leverte dermed flere trucker i én handel enn Clark-fabrikken hadde budsjettert med for hele oppstartsåret.

- Vi skrev ny importavtale med Clark høsten 2015, og har siden oppstarten levert over 50 maskiner, forteller en fornøyd daglig leder i Norsk Trucktuele AS, Hans Erling Høiseth til MT.

- God organisasjon

Norsk Truckutleie ble på slutten av 2014 kjøpt av Horvath Finans, og ble dermed en del av Fortunagruppen. Tidligere har selskapet hatt en samarbeidsavtale med Clark, men med fjorårets avtale ble omfanget betydelig utvidet. Truckene er i størrelsesorden 1,8 og opp til åtte tonn, både elektriske og dieseldrevne. I tillegg har de et bredt spekter av warehouseprodukter.

Clark er ifølge Høiseth verdens første serieproduserte truck, og har sine røtter i USA. I dag ligger hovedfabrikken Sør-Korea, mens den europeiske organisasjonen har hovedbase i Duisburg i Tyskland.

Nylig ble det levert 13 Clark-trucker til Vajda-Papir Scandinavia. Her en med løfteutstyr for gigantiske papirruller.

- De har en veldig god Europa-organisasjon i Duisburg, sier Høiseth, og legger til at det ikke har vært vanskelig å levere 50 trucker.

- Vi er så heldig at Clark til enhver tid har 500-600 trucker stående i Duisburg, og har i tillegg svært kort leveringstid fra fabrikk, forteller Høiseth.

Synergier

Som en del av Fortunagruppen drar Norsk Truckutleie også veksler på en større organisasjon. Forhandleren har egne servicemekanikere og nyter også godt av synergier med Fortuna Truck Service, som skal bistå med deler og service.

Norsk Truckutleie leverer trucker i hele Norge, men har også Namdal Truck og Maskinservice som forhandler i Trøndelag og Truck & Løfteteknikk i Vestfold.

Høiseth har stor tro på produktet, og har budsjettert med en økning på 15 % i 2017 i forhold til 2016.

- Slagordet til Clark er «built to last», og de jobber kontinuerlig med utvikling. Clark kommer de neste årene med mange spennende nyheter, spesielt på elektriske trucker. De utvikler også nye førerhus til diesel. Neste år budsjetterer vi med cirka samme antall solgte trucker. Vi skal ha en sunn og fornuftig vekst, og vi skal bygge det opp bit for bit, avslutter Høiseth.

Powered by Labrador CMS