CargoNet-sjefen gleder seg

- Det gleder meg at Green Cargos ledelse gjennom media lover å ta volum fra veien fremfor å ensidig fokusere på kannibalisering mellom togselskaper.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det forteller CargoNets adm. direktør Arne Fosen til Transport Inside.

– Hvordan betrakter du situasjonen rundt Cargolink og Green Cargo?

– Det var i alle fall aldri aktuelt å overta Cargolinks virksomhet, bekrefter CargoNet-sjefen og fortsetter:

- Men både miljøet og jernbanen trenger å vokse for å tiltrekke seg offentlige investeringsmidler, noe som igjen bidrar til å øke jernbanens kvalitet og omfang. En sunn næring med lønnsomme virksomheter vil forsterke jernbanens utvikling. Vi ser frem til konkurranse på disse premissene, sier Fosen.

– Og hva er kundenes situasjon?

- CargoNet har gjennom de siste årene klart å levere en kvalitet til kundene som er markert bedre enn de foregående årene. Daglig arbeider vi med å tilby et solid togtilbud som møter etterspørselen på best mulig måte. I fjor og så langt i år har 92% av togene våre kommet frem til avtalt tid. Det betyr en kvalitet som våre kunder er godt fornøyd med. De som henger igjen fra 4-5 år tilbake går glipp av mye konkurransekraft i 2016.

– Hvordan betrakter du markeds- og konkurransesituasjonen?

- Konkurranse innebærer at vi søker å utnytte mulighetene som byr seg i markedet. Vår fokus de siste månedene har derfor vært å søke å dekke etterspørselen vi har sett. Når Cargolinks eier går for avvikling av virksomheten viser det et alvor vi tar inn over oss. Det var ikke aktuelt for oss å overta Cargolinks virksomhet, men vi har potensiale til å øke vår produksjon på en effektiv måte. Status for kunder og transportkjøperne så langt innebærer en økning i det samlede tilbudet på jernbanen, noe som er umiddelbart positivt. Vi er likevel avhengig av å tiltrekke oss et økt volum for at det samlede tilbudet skal være levedyktig over tid. De åtte årene med tap i alle togselskap har lært oss en lekse…

CargoNet-sjefen sier at konkurranse innen godstrafikk i Norge er en del av hverdagen både for den som driver på jernbanen og andre deler av transportsektoren.

- Vi har vent oss til dette over mange år. Først med en stigende konkurranse fra lastebilen, og siden 2008 kombinert med konkurranse fra andre godstogoperatører, fremhever Fosen som viser til at Cargolink har vært Cargo Nets hovedkonkurrent innen det åpne kombitogtilbudet siden deres oppstart. Begge selskapene har slitt med økonomien gjennom hele perioden, og det var først i 2015 at CargoNet lykkes med å skape positive økonomiske resultater.

Fosen forteller at kundene kan takke Cargolinks og CargoNets eiere for lave priser i en periode der kostnadene ikke har vært tilsvarende.

- Ingen av oss kunne fortsette slik, og vi er glade for vi klarte å snu den dårlige trenden gjennom kraftige kostnadskutt.

– Hva var og er hovedproblemet?

- Vårt største felles problem har vært at vi ikke har klart å tiltrekke oss mer gods til jernbanen. Det samlede volumet i perioden har gått ned hvert år, og aktørene har kjempet om de samme oppdragene. Pris har naturligvis blitt den viktigste konkurransefaktoren. Samtidig har investeringsnivået ligget kunstig lavt over lang tid. Konkurranse har med andre ord ikke økt markedet på en måte vi tidligere har sett innen andre sektorer, forteller CargoNet-sjef Arne Fosen.

 

Powered by Labrador CMS