Transportsykkelen til DB Schenker skal overta levering av småpakker i Bergen.

Bytter ut lastebilene med sykler

Mandag ble el-varesykkeltjeneste lansert på Bryggen i Bergen.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Prosjektet er et samarbeid mellom DB Schenker, Bergen kommune og Statens vegvesen.

Tilbudet vil også introduseres i andre by-områder etter hvert som en får erfaring med driftsopplegget, blant annet i Stavanger, Sandnes, Kristiansand, Drammen, Ålesund, Trondheim og Oslo.

Den nye sykkelen kan laste 300 kilo med pakker og annet gods og overtar levering av småpakker i Bergen.

Varer levert med sykkel er fremtiden i byområder.

– Vi har et mål om nullutslipp i alle norske byer i løpet av 2019. Dette er det første bidraget vårt i så måte, sier distribusjonssjef Lars Sveen i DB Schenker.

Den elektriske sykkelen har en rekkevidde på åtte mil og kan gå en hel arbeidsdag uten lading.

– Selv om den er batteridrevet, må sjåføren trå i tillegg. Den er registrert som en vanlig sykkel, sier Sveen som opplyser at mellom 15 OG 20 transportsykler skal på plass i norske byer.

I første omgang er det bare én sykkel som skal testes ut i Bergen. Målsettingen er likevel at alle småpakker på kort sikt skal leveres på denne måten.

Norske samferdselsmyndigheter ønsker det nye tiltaket velkommen:

– Dette er veldig kjekt. All honnør til DB Schenker. Vi er helt avhengig av en transportbransje som tør å satse på alternative fremkomstmidler for transport av gods, sier avdelingsdirektør Grethe Vikane i Statens vegvesen.

Hun er helt sikker på dette er fremtiden.

- Kravene til bransjen i henhold til Parisavtalen og nasjonale målsettinger, fører til at man er nødt til å gå over til mer miljøvennlig varedistribusjon, sier Vikane.

– Vi holder også på å utvikle et tak over sykkelen. Uansett går vi jo mot sommer nå, så jeg tror dette skal bli bra, forsikrer Lars Sveen.

Powered by Labrador CMS