- Bør sette ned bomtakstene for næringslivet

DB Schenker er svært kritisk til at Oslopakke 3 medfører sterkt økte bomtakster rundt hovedstaden.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oslos politikere har kommet til enighet om den såkalte Oslopakke 3, som forteller hvordan veier og transport skal organiseres i de neste tiårene.

Sentralt er økning av bompengetakstene, for nesten alle trafikanter.

For tungtransportens del kan det bli svært dyrt. Fra 1. mars vil det koste 100 kroner for Euro VI-biler over 3,5 tonn utenom rushtiden, noe som «bare» er en økning på fire kroner.

Men i rushtiden må Euro VI-bilene betale 130, og for eldre tungbiler er økningen stor. Utenfor rushtiden er prisen 160 og i rushtiden 190 kroner.

Det har vært mye skriverier om at elbiler nå også må betale bompenger rundt Oslo, og det stemmer, men for nullutslippsbiler over 3,5 tonn blir det gratis å passere bomringen.

DB Schenker er blant dem som er bekymret for de økte kostnadene for næringslivet.

- Varetransporten har ikke noe alternativ til veiene på Østlandet inn til Oslo. Derfor vil varetransporten rammes hardt når bomtakstene øker. For næringslivet betyr dette økte transportkostnader som i neste omgang må betales av kundene, skriver selskapet i en pressemelding, og påpeker at jernbanen ikke er noe godt alternativ for godstransport på Østlandet. 

- Bompengesatsene bør settes ned for næringslivets transporter samt at kollektivfeltene bør åpnes for lastebiler over 7,5 tonn, mener Schenker videre.

Powered by Labrador CMS