Noen illustrasjoner finnes ikke av skipene CSCL har bestilt. Dette er baugpartiet på en Triple-E.
Noen illustrasjoner finnes ikke av skipene CSCL har bestilt. Dette er baugpartiet på en Triple-E.

Blir større enn Triple-E

Maersks Triple-E skip mister raskt statusen som verdens største målt i TEU.

MTlogistikk skrev nylig at det kinesiske rederiet CSCL har bestilt fem skip i Triple-E-klassen. Skipene vil imidlertid ikke være helt like som de 20 danske Maersk har bestilt.

Mens Triple-E vil ha en kapasitet på 18.000 TEU, vil skipene til CSCL ta 18.400 TEU og således bli verdens største containerskip når de settes i trafikk, melder Tradewinds.

Triple-E vil likevel være de dyreste og mest avanserte skipene. Mens Maersks skip koster rundt 190 millioner dollar per stykk, vil kineserne kun betale rundt 135 millioner dollar for sine.

De kinesiske skipene vil være like lange som Triple-E med 400 meter, men Maersks skip vil fortsatt være bredest med 59 meter mot «kun» 58,6 meter for den kinesiske varianten. 

 

Til toppen